Business

1DayFly ging failliet, toch kun je goed verdienen aan aanbiedingssites

Nikki Sterkenburg • 04 februari 2019 06:15 @SterkNikki

De concurrentie van andere kortingsites was groot. Beeld © ANP

Na het succes van een site als Groupon dook in 2010 de ene na de andere aanbiedingssite op. Social Deal, GroupDeal, 1DayFly en iBood zijn slechts enkele voorbeelden. Met wisselend succes. 1DayFly ging op de fles, maar andere sites doen het juist best goed.

De jaarcijfers van aanbiedingssites kunnen nog al eens verschillen. Zo maakte iBood (2 miljoen klanten, sinds 2015 onderdeel van Mediamarkt) in 2016 en 2017 respectievelijk 2,9 miljoen en 5,2 miljoen euro verlies. 1DayFly vroeg onlangs faillissement aan.

Succesverhalen

Daartegenover staan ook succesverhalen. Zo werd Emesa, bekend van onder andere VakantieVeilingen.nl en Ticketscout, in 2017 door Talpa Networks van John de Mol gekocht. Emesa maakte in 2015 en 2016 respectievelijk bijna 4,8 en 3,4 miljoen euro winst. Ook grote speler Groupon kon in 2017 voor het eerst sinds 2014 weer winst bijschrijven.

Van Social Deal zijn geen winstcijfers bekend, al was het eigen vermogen eind 2017 fors gedaald van 2,5 miljoen euro naar 658.000 euro, vanwege een investering. Het bedrijf draait intussen goed door, zo vertelt medeoprichter Bart Oosterholt.

Het bedrijf heeft inmiddels 170 mensen in dienst en werd afgelopen jaar door vacaturesite Indeed uitgeroepen tot beste werkgever van Nederland. "We hebben de afgelopen jaren veel in het bedrijf geïnvesteerd."

Aandacht voor de ondernemerskant

Dat de nodige aanbiedingssites niet zo succesvol zijn geworden, ligt volgens Oosterholt eraan dat de meesten vooral Groupon probeerden na te doen. "Ik denk dat veel partijen onderschat hebben hoeveel werk het is en dat je niet zomaar andermans businessmodel kan overnemen. Wij hebben als enige Nederlandse partij een eigen systeem gebouwd. Daarnaast hebben we heel hard aan de ondernemerskant gewerkt."

Want waar er over Groupon door ondernemers vaak wordt geklaagd dat zij niets overhouden aan de aanbiedingen die ze deden, is dat bij Social Deal volgens Oosterholt wel het geval. "Wij hebben vanaf het begin gekeken naar hoe we hiermee ondernemers kunnen bedienen. Hoe zorg je dat ook zij winst maken? Op die manier trek je de leukste ondernemers aan."

Social Deal helpt restaurants bijvoorbeeld met het opvullen van dalmomenten. "Als je toch al open bent, kun je beter tafels met minder marge hebben dan lege tafels", zegt Oosterholt.  

Social Deal is vooral gericht op wellness, horeca en dagjes uit. "Wij verkopen geen oordopjes uit China. Daar kun je veel winst op maken, maar het is echt troep."  

Of data als verdienmodel

"Ook data kan een lucratief verdienmodel worden voor een aanbiedingssite", vertelt Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en innovatie aan de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam.

"Platforms als Groupon moeten eerst een dominant netwerk hebben op basis waarvan ze met andere partijen kunnen werken en complementaire diensten aanbieden. De traditionele methode om vanaf de start te kijken naar winstgevendheid, is op dit soort bedrijven niet van toepassing", zegt Volberda.   

Als voorbeeld noemt hij Emesa, dat tegenwoordig in handen is van Talpa Networks van John de Mol. Talpa Networks maakte bij de overname bekend geïnteresseerd te zijn in de data van de 5 miljoen gebruikers van Emesa-platforms als VakantieVeilingen en ActieVanDeDag, om daarmee meer inzicht te krijgen in consumentengedrag en te gebruiken voor commerciele toepassingen.

Platforms aan elkaar knopen

"Met Talpa Networks doet John de Mol in feite niks anders dan verschillende platforms kopen en aan elkaar knopen. Wat dat betreft loopt de EU nog hopeloos achter. In de Verenigde Staten en China zijn ze met platforms als Amazon en Alibaba hier al verder mee", zegt Volberda. 

Ook Nico van Eijk, hoogleraar media- en communicatierecht zei eerder tegen De Groene Amsterdammer: "De Mol heeft niet langer een tv-bedrijf, maar een databedrijf. En dat verkoopt veel beter."

 

Geen interesse in data

Daarbij is het wel de vraag in hoeverre dit binnen Europa is toegestaan, nu er wereldwijd discussie is over de data-excessen van bedrijven als Facebook en Google. Volberda: "Momenteel zijn landen volop bezig hier wetgeving voor te ontwikkelen."

Social Deal heeft geen interesse om iets met de data van haar gebruikers te doen, zo vertelt Oosterhout. "Medeoprichter Rens van den Berg en ik zijn de enige aandeelhouders en wij hebben geen interesse om iets met data te doen. Dat kan met de AVG ook helemaal niet. We blijven liever als schoenmakers bij onze leest."

Bron • RTL Z / Nikki Sterkenburg