Business

Mastercard krijgt EU-boete van 570 miljoen, hield transactiekosten kunstmatig hoog

22 januari 2019 13:09

Onlangs lanceerde Mastercard het nieuwe logo, met een feestje, en zonder de naam. Beeld © Getty Images

Mastercard krijgt een boete van 570 miljoen euro van de Europese Commissie. Het bedrijf hanteerde regels waardoor de kosten van betalingen met passen kunstmatig hoog werden gehouden en dit was schadelijk voor winkeliers en consumenten.

De zaak draait allemaal om zogeheten interchange fees: de vergoedingen die banken en andere financiële dienstverleners elkaar betalen voor transacties die gedaan worden met betaalpassen.

Volgens de Commissie verhoogde Mastercard tot december 2015 kunstmatig de kosten van betalingen en dupeerde daarmee consumenten en winkeliers in de EU. Dit was in strijd met de Europese mededingingsregels, zegt Eurocommissaris Margrethe Vestager van Mededinging. 

Niet uitwijken naar goedkopere aanbieder

Het bedrijf deed dat door het onmogelijk te maken voor winkeliers om gebruik te maken van goedkopere transactiekosten die worden aangeboden door banken buiten het land waarin de winkelier is gevestigd.

Volgens de commissie wordt meer dan de helft van de betalingen die niet contant zijn met een kaart gedaan. 

Andere spelregels

Medio 2015 werd een verordening van kracht binnen de EU waardoor er een maximale percentages kwamen op die interchange fees. Voor pinbetalingen maximaal 0,2 procent van de transactiewaarde, voor creditkaartbetalingen maximaal 0,3 procent van de transactiewaarde. Mastercard kon de regels toen dus niet meer omzeilen. 

Mastercard: geen aanpassingen

In een schriftelijke reactie laat Mastercard weten dat het om een oude zaak gaat en een relatief kort tijdsbestek van twee jaar. "We hoeven geen enkele aanpassing te doen in onze huidige manier van werken." Met de boete was in het vierde kwartaal van 2018 al rekening gehouden. 

Mastercard is het op één na grootste betaalkaartenbedrijf van de Europese Unie als het gaat om betaalkaarten voor consumenten en transacties. Op menig betaalpas prijken de rode en gele stip die het bedrijf hanteert als merk.

Bron • RTL Z