Business

'Rihanna tekent historische deal bij luxe-imperium LVMH'

Chris Koenis • 19 januari 2019 08:02 @chriskoenis

Zangeres Rihanna tijdens het Costume Institute Gala in New York in mei vorig jaar. Beeld © Getty

Zangeres Rihanna tekent een historische deal met het Franse modeconglomeraat LVMH (Louis Vuitton Moët Hennesy). De 30-jarige wereldster uit Barbados zou volgens ingewijden zelf een eigen modehuis krijgen, iets wat sinds 1987 niet meer is voorgekomen.

Dat meldt The New York Times op basis van anonieme bronnen binnen het bedrijf. Modeblad WWD, dat deze week als eerste lucht kreeg van de deal, schrijft dat er achter de schermen al maanden wordt gebouwd aan een team onder leiding van de Fransman Sidney Toledano, hoofd van LVMH's modegroep. Zowel LVMH als Rihanna willen nog niet reageren.

Vanuit Parijs runt LVMH het grootse consortium van luxemerken ter wereld. Het bedrijf is bekend van merken zoals Louis Vuitton, Tag Heuer, Moët & Chandon, Dom Pérignon en is sinds 2017 eigenaar van het prestigieuze modemerk Christian Dior.  

De Barbadiaanse zangeres, geboren als Robyn Rihanna Fenty, timmert sinds 2017 aan de weg met haar eigen mode- en cosmeticamerk Fenty Beauty. De popster bracht daarnaast kledingcollecties en schoenontwerpen uit voor het Duitse sportmerk Puma. Als model was ze actief voor onder meer Gucci en River Island.

Jongere doelgroep

Een stijlicoon die vooral de jongere doelgroep goed kan bedienen, zegt mode-expert Aynouk Tan over Rihanna. Zij wijst op de eerdere succesvolle samenwerkingen die de zangeres had met LVMH-dochters Kendo en Sephora. "Rihanna vertegenwoordigt een nieuwe generatie. Ze raakt de juiste toon en staat daardoor dichterbij voor veel jonge meiden."

Mocht de deal rondkomen dan zou Rihanna bovendien de eerste zwarte vrouwelijke ontwerpster zijn die een eigen modehuis krijgt bij het miljardenbedrijf. Een mijlpaal in de modewereld volgens de Amerikaanse krant, niet in de laatste plaats omdat het modeconglomeraat met Christian Lacroix in 1987 voor het laatst een modehuis van de grond opbouwde.

Kentering

De kentering naar meer diversiteit in de modewereld begon pas een jaar geleden. Tan: "Ontwerper Virgil Abloh debuteerde als creatief directeur bij Louis Vuitton. Zijn show met alleen maar zwarte vrouwen deed veel stof opwaaien. Na afloop vielen hij en Kanye West elkaar huilend in de armen. Hij heeft daar een belangrijk signaal afgegeven."

De mogelijke keuze van LVMH voor Rihanna staat daarnaast ook voor een nieuwe tijdsgeest, zegt de ontwerpster. "Mensen die niet zijn opgeleid in de modewereld kunnen net zo goed een modehuis runnen. Ook zie je dat door internet en social media iedereen ontwerper kan worden. Daardoor wordt het persoonlijker en kunnen mensen zich er beter mee identificeren."

Bron • RTL Z