Business

Mysterieuze eigenaar Insta-ei heeft goud in handen met miljoenen likes en volgers

Michaël Niewold • 15 januari 2019 14:46 @michaelniewold

Het ei. Op Instagram. Beeld ©

Viral gaan op social media is een lastige klus en er geld mee verdienen nog veel lastiger, maar het kan. Op Instagram haalde een account miljoenen volgers met de foto van een ei. Wie dit klaarspeelde onduidelijk, maar als de eigenaar goed zijn best doet kan er wel aardig wat verdiend worden. Daar is wel wat geduld voor nodig.

Voor wie het gemist heeft een Instagram-account met de naam @world_record_egg postte een foto van een ei, met de oproep dit tot meest gelikete post te liken, voorbij een post van beroemdheid Kylie Jenner die ooit 18 miljoen likes haalde.

De oproep lukte: de foto is sinds 4 januari bijna 40 miljoen keer geliked, het account heeft inmiddels 5,4 miljoen volgers. 

'Leuke actie'

Het is een vooral enorm leuke actie, vertellen kenners die RTL Z sprak. "Ik volgde het zelfs met mijn eigen kinderen", reageert Willemijn van Dolen, hoogleraar marketing aan de Universiteit van Amsterdam. "Het past niet een-twee-drie in de theorieën die ik mijn studenten leer, ik had ook wel twijfels of ze de challenge zouden halen, maar het werd steeds succesvoller."

Dat de recordpoging slaagde, is volgens Van Dolen mogelijk te danken aan het feit dat het zo’n onhaalbare missie leek. "Het was een soort van 'jij durft', en mensen vinden een underdog grappig en sympathiek."

Willemijn van Dolen

Absurd: gekke naam

"Het is gewoon grappig om dit voor elkaar te krijgen. Als zoiets absurds ontstaat binnen de internetcommunity: een account met zo'n gekke naam en maar een foto", zegt Daan Sip, eigenaar van het managementbureau voor influencers Social Reblz. Het account heeft inmiddels ruim 5 miljoen volgers en die zijn op termijn geld waard, legt hij uit. 

Maar nu nog niet: de grootste fout die de houder van het account kan maken, is nu al met een gesponsorde post komen, vertelt Sip. "Dan zijn die vijf miljoen volgers weg." Hij is zelf ook een van die volgers en 'heel benieuwd of het ze lukt om dit succes voort te zetten'.

Geld? Lange weg

Ook Van Dolen denkt dat er nog 'een lange weg te gaan is'. "In één keer geld verdienen is lastiger, dan heb je een grote volgerbase nodig en hoog engagement", vertelt zij. "Eigenlijk moet er ook nog een Youtube-account bij zitten, om als influencer pas echt aantrekkelijk te worden voor een bedrijf."

Ook moet het account actiever worden op Instagram om überhaupt zichtbaar te blijven, vertelt Van Dolen. "Hoe meer je leeft op Insta, door te liken en te reageren, stories en relevante hashtags, hoe zichtbaarder je wordt. Dat vergt echt wat, bekende influencers zijn er de hele dag mee bezig."

Daan Sip. Beeld © Eigen foto

Volgende post?

Het belangrijkste is dus de volgende post van het account, vertelt Sip: "De eigenaar moet weg van het ei, maar wel het publiek vasthouden. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door te proberen andere records te breken." Als dat goed gaat, dan kunnen er op den duur ook bedrijven aan posts gekoppeld worden.

Maar of dat gaat lukken is de vraag. "Je moet niet vergeten; mensen zijn dit gaan volgen vanwege de grap en het sympathieke idee. Met een gesponsorde post, is dat verdwenen", waarschuwt Van Dolen.

Aantal volgers

Stel dat het account toch sponsoren krijgt, dan blijft het giswerk hoeveel er verdiend kan worden, volgens Sip. "Kylie Jenner, van wie ze het record van meest gelikete post hebben afgepakt, heeft 123 miljoen volgers. Als je als bedrijf in een van haar posts wil terugkomen, dan kost je dat 1 miljoen." Het account heeft dus nog een lange weg te gaan, vertelt Sip.

Ter illustratie: voor een post van influencers van Social Reblz betalen bedrijven tussen de 200 en 15.000 euro, vertelt Sip.

Kylie Jenner met haar vriend, de rapper Travis Scott. Beeld © Getty Images

Concurrentie? Lager tarief

Dat deze bedragen zo variëren, heeft onder meer te maken met het soort bedrijven. "Meiden die bezig zijn met uiterlijke verzorging, daar is de concurrentie groot en zij zullen dus minder vragen", vertelt Sip. "Maar populaire influencers op gebied van financieel advies, daar zijn er niet zo veel van, dus dan kun je meer vragen."

Wat je als Instagrammer kunt vragen per post, hangt behalve van het aantal volgers ook af van de engagement: hoeveel likes en reacties er op een post komen, legt Sip uit. "En van de onderwerpen: Kylie Jenner heeft veel invloed, dus ook de merken die via haar terug willen komen."

Geld verdienen

Als je geld wil verdienen door deals met bedrijven, dan gaat het vooral om engagement, vult Van Dolen aan. "Als je iets post zonder betrokkenheid, dan willen bedrijven dat niet."

De personen achter het account kondigen al wel aan dat er iets van merchandise gaat komen en Sip denkt dat dit al best geld kan opleveren. "Een muts met een ei erop, of een eierdopje: ik kan me best voorstellen dat mensen dat willen als grap en om te laten zien dat ze erbij betrokken waren", vertelt Sip.

Stunt?

Of het account is opgericht met de gedachte om er geld te verdienen, betwijfelt Sip. "Volgens mij is het een grapje dat ontzettend uit de hand is gelopen, maar misschien vergis ik me ook."

Van Dolen sluit die optie niet uit. "Het kan om een marketingstunt gaan, maar dan verwacht ik wel dat de credits snel worden opgeëist. En dan heeft het bedrijf het doel ook al bereikt", vertelt ze. "Als bekend wordt wie erachter zit, dan levert dat ongetwijfeld weer veel media-aandacht op."

Bron • RTL Z