Business

Iedereen aan de fitnessapps! Meer gebruikers en investeerders

Nikki Sterkenburg • 04 januari 2019 13:09

Fitnessapps worden steeds populairder Beeld © iStock

Succesverhalen van fitnessapps beperken zich niet alleen tot fitte lijven, ook voor investeerders zijn ze interessant. De apps worden steeds populairder en zijn een uitkomst voor wie niet meer door de regen naar de sportschool wil fietsen die op onhandige tijden open is.

Consumenten blijken bereid flink te betalen voor fitnessapps van mensen die ze kenden van sociale media en dus springen techbedrijven, personal trainers en zelfs beroemdheden als Sylvie Meis in de markt. Voor €19,99 per maand heb je bijvoorbeeld een abonnement op de app SWEAT van de Australische fitnessgoeroe Kayla Itsines.

Net zo duur als een gemiddeld sportschoolabonnement, maar dan zonder de zweterige ruimtes en mét extra motiverende pushberichten en met een personal trainer die op het scherm oefeningen voordoet. Itsines en haar partner Tobi Pearce mikten afgelopen jaar op een omzet van maar liefst 61 miljoen euro.

Gewild object voor investeerders

De succesverhalen leidden ertoe dat fitnessapps ook de aandacht hebben van investeerders. Afgelopen jaar haalde de app Freeletics in de Verenigde Staten bij een investeringsronde bijna 40 miljoen euro op. De fitnessapp van de motivationele spreker Tony Robbins, die door meer dan 31 miljoen gebruikers uit 160 landen wordt gebruikt, kost €34,99 per maand, maar dat kan door upgrades oplopen tot bijna 60 euro per maand.

"Dat mensen bereid zijn zoveel voor een fitnessapp van een influencer te betalen, komt omdat de mensen erachter authentiek overkomen," vertelt Ronja Schistek van Influencer Marketing Agency. "Ze vertellen over hun eigen strubbelingen. En wanneer een influencer vertelt hoe hij of zij iets heeft bereikt, dan is het geloofwaardiger dan wanneer een sportschoolketen iets beweert. Kayla Itsines vertelt bijvoorbeeld eerlijk dat ze geen alcohol drinkt." 

Mede om die reden zijn mensen sneller geneigd om een aankoop via een fitnessapp te doen, dan een abonnement op een sportschool af te sluiten. "Mensen kijken tegen influencers op en willen dezelfde levensstijl."

Een hoop rommel

"De opkomst van betaalde fitnessapps is een ontwikkeling die je niet zo snel ziet, omdat het achter de schermen bij mensen thuis gebeurt," vertelt Martyn de Jong van gezondheidsblad Men's Health en zelf fanatiek fitnessbeoefenaar.

Hij ziet betaalde apps als een 'filter voor je motivatie'. "Als je al niet bereid bent om bijvoorbeeld €1,99 voor een app te betalen, dan kan je beter niet beginnen. Een fit lijf kost nu eenmaal geld, al is het alleen maar omdat gezonde voeding duur is." 

De Jong vindt het positief dat sporters steeds meer bereid zijn te betalen voor een app: "Zeker wanneer de opbrengst de kwaliteit van de app ten goede komt, want er zit ook een hoop rommel tussen. Veel apps beloven bijvoorbeeld dat je binnen dertig dagen een sixpack krijgt. Maar een sixpack krijg je niet door het doen van een oefening. Een sixpack krijg je door een combinatie van de juiste voeding en training, en het is voor ieder lijf anders wat ervoor nodig is."

Zelf gebruikt hij onder meer Runtastic, Runtastic Push-ups en My Fitness Pal. De Jong denkt niet dat apps de fysieke sportschool zullen gaan verdringen. "Als ik de laatste cijfers van sportscholen zie, dan hoeven ze zich geen zorgen te maken."

Toch nog naar een fysieke sportschool

De branche lijkt daar hetzelfde over te denken. "Vooralsnog niet", zegt Jos Traa van Fit for Free op de vraag of de apps concurrentie zijn voor de sportschool. "Wij doen nu een pilot samen met de app Personal Body Plan. We moeten de resultaten nog evalueren, maar vooralsnog heb ik er niets negatiefs over gehoord."

Volgens Traa is er vanuit de gebruikers van de app nog altijd behoefte om naar een fysieke sportschool te gaan. "We zien zo’n app dan ook vooral als een aanvulling, en niet zozeer als concurrentie."

Slim kiezen

Wie wil sporten met een app, moet volgens De Jong op een paar punten letten. "Zoek een app die persoonlijk op jou kan worden afgestemd en die je meer biedt dan enkel de mogelijkheid om een schema te volgen. Een fitnessapp is ideaal, maar zie het vooral als een encyclopedie en als een begin. Kies daarom een app die je meer leert over oefeningen, spiergroepen en voeding."

Hij adviseert ook om een fitnessapp te zoeken die progressie bijhoudt en waar een soort spelvorm in zit. "Het is motiverend om persoonlijke records te verbreken en op een geleidelijke manier steeds verder te komen." 

Bron • RTL Z