Business

Zeeman breidt uit: 'In Spanje heten we ook gewoon Zeeman'

Suzanne Blotenburg • 27 november 2018 06:05 @suusnl

Beeld ©

Zeeman opent morgen zijn dertienhonderdste vestiging, in het Spaanse Valencia. De goedkope Nederlandse textielketen richt zijn groeipijlen de laatste jaren vooral op het buitenland in de hoop oprukkende concurrenten voor te blijven.

Zeeman telt inmiddels 32 winkels in Spanje, vooral in de regio van Barcelona. Volgens verkoopdirecteur Wim Muermans is de goedkope retailer een succes in het Zuid-Europese land.

"Ook daar heten we gewoon Zeeman", zegt hij. "Door alles eenvoudig te houden, zijn we in staat om onze prijzen laag te houden."

Liefde op het eerste gezicht

Volgens Muermans zet zijn bedrijf in op Spanje, omdat er veel enthousiasme is over Zeeman in het land. "Ik durf te zeggen dat het liefde op het eerste gezicht is. Ze snappen het concept, zijn verrast over de kwaliteit en lage prijzen."

Er moeten zeker meer dan 90 winkels in Spanje komen, maar exacte doelen worden niet gedeeld. Zeeman heeft inmiddels winkels in Nederland (521), België (276), Frankrijk (278), Duitsland (178), Luxemburg (12), Oostenrijk (3) en sinds 2015 ook in Spanje (32).

Bredere doelgroep

Groei moet voor het inmiddels ruim vijftigjarige Zeeman vooral uit het buitenland komen, terwijl in Nederland wordt gemikt op een bredere doelgroep. Het bedrijf ziet naast Spanje vooral groeikansen in Frankrijk. In de komende jaren wil het bedrijf daar 'doorgroeien naar zo'n 400 filialen', aldus Muermans.

Die groei moet gestaag gaan, omdat de distributie van het bedrijf vanaf Alphen aan de Rijn plaatsvindt. "We breiden het distributiecentrum uit en gaan er verder automatiseren."

Concurrentie groeit

De opening van de dertienhonderdste winkel in Europa onderstreept volgens het bedrijf dat het goed gaat. In 2017 steeg de totale netto omzet met 6,7 procent naar ruim 585 miljoen euro. Er werden 283 miljoen artikelen verkocht en er zijn inmiddels 5.868 voltijdsbanen bij het bedrijf. Welk deel van de omzet uit het buitenland komt wil het bedrijf trouwens niet kwijt.

Met de groei zit het nu dus wel snor, maar ook in het buitenland liggen de concurrenten op de loer. Zo heeft Zeeman volgens retailexpert Kitty Koelemeijer last gehad van de opkomst van het goedkope Primark. Ook vreest ze een online concurrentieslag bij discounters zoals Amazon of Zalando, terwijl de webshop van Zeeman nog klein is.

Met de tijd mee

Merkendeskundige Paul Moers waarschuwde eerder al dat Zeeman nodig moet vernieuwen en dat de strijd met de Primark eigenlijk al verloren is. Zeeman geeft toe dat de markt de afgelopen jaren lastiger was, maar ziet het positief in. "Het nieuwe aan Primark is er in Nederland wel vanaf", zegt Muermans. "Elke goede markt bestaat uit meerdere concurrenten."

Zeeman heeft sinds een aantal jaar webshops in Nederland en België, maar de online omzet is te vergelijken met die van 'een paar winkels', zegt het bedrijf. "We hopen online verder uit te breiden, maar de focus ligt bij ons wel op de fysieke winkels."

Bron • RTL Z