Business

Tony's Chocolonely verwikkeld in prijzenrel: 'Te goedkoop bij Aldi'

02 november 2018 15:44

Beeld ©

Wie goedkoop Tony’s Chocolonely-chocoladerepen wil shoppen moet dit weekend bij de Aldi zijn. Daar is het chocoladebedrijf zelf helemaal niet gelukkig mee. Een goedkope supermarkt, daar willen ze de repen niet hebben.

"Ken je dat gevoel? Dat je niets in de gaten hebt en te horen krijgt dat je bent gedumpt."

In een blog uit chocobedrijf Tony's Chocolonely zijn ergernis: het chocoladebedrijf zou 80.000 repen verkocht hebben aan een partij met wie het wel vaker samenwerkt. Maar: "Tegen de afspraken in hebben ze de repen doorverkocht en zo zijn ze bij de Aldi terecht gekomen."

Vooral met de stuntprijs van de Aldi - 1,89 euro per reep - heeft het bedrijf moeite. Normaal gesproken kost een reep zo'n 2,75 euro in de supermarkt. "Bij een te lage winkelprijs blijft er geen ruimte over om cacaoboeren en hun families een prijs te betalen waarmee zij een leefbaar inkomen kunnen verdienen", schrijft het bedrijf.

'Gaat om het principe'

Dat statement roept ook vragen op: de 80.000 repen waren immers al verkocht voor een voor Tony's Chocolonely aanvaardbare prijs, voordat het bedrijf erachter kwam dat Aldi de chocola in de schappen zou leggen. De cacaoboeren zijn er dus niet 'dankzij de Aldi' op achteruitgegaan. Dat klopt, bevestigt marketingchef Pascal van Ham van het chocoladebedrijf. "Deze situatie heeft geen effect op de cacaoboeren, maar het gaat om het principe."

Op het moment dat winkels en retailers veel gaan stunten en het prijspeil laag zetten, zo luidt de redenatie, wordt een precedent geschapen. "Wij willen duidelijk maken: chocolade heeft gewoon een prijs. En bij een lage prijs betaalt iemand anders, een cacaoboer, daar de prijs voor."

'Meest vooruitstrevende supermarkt'

Dus als de Aldi voor een normale chocoladeprijs had gekozen, die vergelijkbaar is met winkels waar de repen normaal verkocht worden, was Tony's Chocolonely wel akkoord geweest? Dat nou ook weer niet. "Wij kiezen ervoor om expliciet niet met discountsupermarkten samen te werken."

Sommige duurzame merken maken een andere keuze. Duurzaam ei-merk Kipster en discountsupermarkt Lidl kozen bijvoorbeeld juist vrij bewust voor samenwerking. Lidl mag dan een goedkope supermarkt zijn, het maakt ook met regelmaat maatschappelijk verantwoorde keuzes. Tony's Chocolonely's oprichter Teun van de Keuken stelde dit jaar nog dat Lidl 'bezig is de meest vooruitstrevende supermarktketen van Nederland te worden'.

Breder publiek

Het nieuwe ei-merk zelf heeft ook met een reden gekozen voor de Lidl. "Echte duurzaamheid wordt pas wat als het voor de gemiddelde consument beschikbaar komt", laat Kipster-oprichter Ruud Zanders weten.

Ook commercieel gezien was het een goede zet, vindt hij. "Bij de grote supermarkten waren wij één van de 30.000 producten geweest. Bij de Lidl is dat één van de 1500. De omloopsnelheid is dus veel groter." Bovendien is Lidl een internationale supermarktketen, en dat biedt kansen. "Binnenkort liggen onze eieren ook in België."

Zou Tony's ook niet voor een goedkopere supermarkt kunnen kiezen, juist om een breder publiek in aanraking te laten komen met eerlijkere chocola? Nee, stelt de woordvoerder van het chocobedrijf, dit beleid staat vooralsnog vast. "Die keuze voor de distributie hebben we nou eenmaal gemaakt."

Dopper eerder ook ontstemd over Blokker-aanbieding

Een ander duurzaam merk, Dopper, was eerder dit jaar ook boos, toen hun waterflessen in een aanbiedingsfolder van de Blokker bleken te staan. Dopper was ontstemd over het feit dat hun missie niet werd vermeld en de suggestie van massaproductie werd gewekt door de afbeelding van een container.

Heeft het misschien ook te maken met het feit dat sommige duurzame merken zich liever richten op een publiek met een grotere portemonnee? De marketingchef van Tony's ontkent dat. "We zijn er voor iedereen die chocolade wil eten zonder de bittere nasmaak van slavernij."

Boos op tussenpartij

Het bedrijf is overigens vooral boos op de tussenpartij, wiens naam Tony's niet wil noemen, en niet op de Aldi zelf. Die supermarkt kon niet weten dat Tony's Chocolonely haar repen liever niet in die supermarkt wilde hebben.  

De naam van de tussenpartij is bij de redactie dus niet bekend, maar het chocoladebedrijf wilde wel een mailwisseling met de tussenpartij toesturen. In de verschafte e-mails is inderdaad te zien dat het betreffende bedrijf niks zegt over een deal met de Aldi. Wat overigens niet uitsluit dat er in andere e-mails wel over is gesproken.


Bron • RTL Z