Business

The Inner Circle jaagt op plekje in de internationale datingmarkt

Suzanne Blotenburg • 24 oktober 2018 11:23 @suusnl

Beeld © Inner Circle

Hij zit op '40 verschillende datingsites, maar nooit om te daten'. David Vermeulen, oprichter van The Inner Circle, wil vooral weten wat er in zijn drukke markt speelt. Boksen met de allergrootsten hoeft niet, een permanent plekje veroveren wel. "Facebook op de datingmarkt betekent niet het einde voor andere apps."

David Vermeulen werd 'gewoon door collega's' voorgesteld aan zijn huidige vriendin, maar maakte als vrijgezelle marketeer in Londen kennis met het fenomeen online dating. Dat was een jaar of zeven geleden. "Toen mijn vrienden nog zeiden: hier begin ik niet aan", zegt hij in gesprek met RTL Z.

Inmiddels weten ze beter. Met een omzetgroei van 3460 procent is The Inner Circle volgens Deloitte het snelst groeiende technologiebedrijf van Nederland. Het adviesbureau kijkt dan naar bedrijven ouder dan vier jaar en beoordeelt de procentuele omzetgroei over de jaren 2014 tot en met 2017.

Knappe koppen

Online daten is niet meer weg te denken uit een maatschappij met een groeiend aantal alleenstaanden. Vermeulen jaagde de afgelopen vijf jaar op een plekje in de markt met een platform voor 'knappe koppen' - The Inner Circle is alleen voor hoogopgeleide professionals tussen de 25 en 45 jaar. En daar gaat een ballotage aan vooraf.

"We kijken naar je foto, beroep en zoeken een juiste mix tussen man en vrouw. Zo'n 40 procent komt door de selectie heen", zegt Vermeulen. De gelukkigen kunnen kiezen voor een gratis account, of een betaalde versie voor 20 euro per maand.

Meer betalers

Hoeveel mensen er betalen voor de dienst wil de ondernemer niet kwijt. Wel zegt hij dat het bedrijf inmiddels ruim een miljoen accounts telt en duizenden aanmeldingen per dag verwerkt. Het levert het team van 13 mensen een jaaromzet van zo'n 5 miljoen euro op.

Dat is niets vergeleken bij 'grote concurrent' Match Group, de beursgenoteerde Amerikaanse eigenaar van onder meer Lexa en Tinder met miljoenen daters onder zijn hoede. Dat bedrijf rapporteerde dit voorjaar nog een omzetgroei van 36 procent tot 407 miljoen dollar, mede dankzij het groeiende aantal betalende gebruikers op Tinder. "De bereidheid van gebruikers om te betalen groeit", merkt ook Vermeulen op.

64 euro per jaar

In Nederland lijkt die bereidheid op dit moment begrensd. Uit cijfers van het CBS en Stand van het land van vorig jaar blijkt dat een op de drie vrijgezellen aan online dating doet. En drie op de tien betaalt hiervoor: gemiddeld zo'n 64 euro per jaar.

Kijkend naar het aantal bezoekers per maand in Nederland neemt Lexa volgens dateplatform Dating Insider in 2017 de eerste plek in met 426.000. The Inner Circle staat op plek 10 met 42.000 bezoekers. Tinder, Happn en Badoo zijn volgens de site de drie meest gedownloade apps in Nederland. Tinder zou in Nederland zo'n 1,5 miljoen gebruikers tellen.

Expansiedrift

Er is veel concurrentie, en wie wil overleven moet de grens over, weet ook Vermeulen. Hij lanceerde zijn dienst al in verschillende buitenlandse steden, waaronder New York, LA en Londen. Kortgeleden kwamen daar onder meer Hongkong en Sydney bij. Daarmee hoopt de ondernemer dit jaar zijn omzet te verdubbelen. "We organiseren ook steeds meer borrels en evenementen", aldus Vermeulen.

Maar veel haast heeft hij niet. De ceo houdt zelf graag de touwtjes in handen en pakt het stap voor stap aan. "In twintig steden tegelijk lanceren is teveel, we willen gecontroleerd groeien en fouten voorkomen. We moeten het vooral hebben van persoonlijk contact en mond-tot-mondreclame."

Gezond bedrijf

De ondernemer financierde zijn project zelf en denkt nog niet aan externe investeerders of een beursgang, zegt hij. Ook al hebben geldschieters best interesse in zijn bedrijf. "We hebben het niet nodig, we zijn een gezond bedrijf dat geld verdient. Dat is voorlopig genoeg."

Het is volgens hem ook genoeg om een permanent plekje in de markt te veroveren, zelfs nu Facebook recent aankondigde ook de datingmarkt op te gaan. "Het is natuurlijk een spannende stap, maar in mijn visie maakt het daten nog toegankelijker. Het betekent niet per se het einde voor andere datingapps."

Geduchte concurrent

Martin Garner, analist bij adviesbureau CCS Insights, ziet in Facebook echter een geduchte concurrent voor alle datingspelers op de markt, mits het vertrouwen van gebruikers wordt teruggewonnen. "De timing van Facebook om de markt op te gaan is slecht", zegt hij. "Het vertrouwen van gebruikers is op een dieptepunt beland door de recente schandalen rondom Cambridge Analytica, nepnieuws en de grootste hack in de geschiedenis van het bedrijf." 

Volgens hem kunnen vooral datingapps die een hoog vertrouwen genieten onder gebruikers hiervan profiteren. Daar moeten ze dan wel op inspelen. "Maar als Facebook het vertrouwen weet te herstellen, dan mogen datingbedrijven hun borst nat maken." 

Meer inhoud

Er is ook toekomst voor de kleinere aanbieders, denkt Vermeulen. Zeker voor degenen die gaan voor een niche, zoals bepaalde groepen mensen. "Ik merk dat veel mensen een beetje moe beginnen te worden van het swipen in de massa, zoals op Tinder." Ze zoeken meer inhoud en persoonlijke matches, zegt de ondernemer.

"In Sydney heb je nu een heel leuk nieuw initiatief, waarbij groepen vrijgezelle vrienden bij elkaar thuis kunnen gaan eten. Op een groot afsluitend feest zie je iedereen weer terug. Ik geloof sowieso dat evenementen steeds belangrijker worden op de datingmarkt."

Bron • RTL Z / Suzanne Blotenburg