Van onze partner Rabobank

Zo bouw je een wereldrestaurant

12 september 2018 16:06

Beeld © Rabobank

Yuk-ha Tang is restauranthouder in Almere. Om meer klanten te bereiken, zet ze in op bezorgplatformen en gaat ze in de toekomst ook de data van klanten gebruiken om een nieuwe doelgroep aan te boren.

Het was best wel een droom die uitkwam, vertelt Yuk-ha Tang over de bouw van haar gloednieuwe restaurant. Haar man is bouwkundige. Na jaren zoeken naar een geschikte kavel hadden ze er een gevonden in Almere-Buiten. Inmiddels staat op die plek al acht jaar hun eigen restaurant Tang Dynastie met plaats voor driehonderdvijftig couverts.

Tang vertelt dat ze vanaf dag één een eigen plek wenste. “Ik ben zelf derde generatie. Mijn ouders hadden een Chin-Ind-restaurant in een huurpand. Ik wilde alleen een restaurant beginnen als we een eigen pand kregen.”

Proeven hoe lekker het is

Al vaker had ze nagedacht over het opzetten van een bezorgservice. Maar er waren altijd bezwaren. De investering in auto’s waren hoog, het aannemen van extra personeel en bezorgers een risico. En hoe zou het met de kwaliteit van het eten gaan, als dat zo lang onderweg was?

Tang vertelt dat ze op andere gedachten gebracht werd nadat ze steeds vaker gasten tegenkwam, bijvoorbeeld in de supermarkt, die vertelden dat ze het zo druk hadden dat ze weinig tijd meer hadden om te komen eten of af te halen. Hierop besloot Tang om de bezwaren die ze had tegen het opzetten van een bezorgservice te laten varen. “Ik dacht: als we bezorgen dan proeven ze hoe lekker het is. En dan komen ze vast ook een keertje eten in het restaurant.”

Chinese tekens

In eerste instantie startte Tang met twee telefoonlijnen. Maar al snel ontdekte ze dat bezorgen geen activiteit is die je er een beetje bijdoet. Bestellingen gingen mis doordat de postcode op de drukke zondagavond verkeerd genoteerd werd. Een bezorger liet de pinautomaat vallen. Of er ging iets mis in de tweetaligheid tussen degene die de telefoon opnam en de keuken die de gerechten bereidt: “Zoals we het deden, was erg foutgevoelig.”

Tang besloot de do-it-yourself-aanpak los te laten en met Thuisbezorgd in zee te gaan. Dat heeft voor- en nadelen, vertelt ze. Bestellingen komen rechtstreeks binnen. De betaling verloopt online waardoor er geen gedoe meer is met losse pinautomaten of cash. Maar de app van Thuisbezorgd heeft ook beperkingen. Zo is het onmogelijk om Chinese tekens in te laden. En dan is er de provisie van 13%. Tang: “Dat is niet weinig.”

Punten voor korting

Recent besloot ze daarom om naast Thuisbezorgd een tweede platform te gaan gebruiken, Food Ticket. Voordelen daar zijn dat transactiekosten beperkt blijven tot een vaste vergoeding van een kwartje per keer. Voor het gebruik van het platform betaalt Tang een euro per dag. Het verschil met Thuisbezorgd is wel dat Food Ticket geen marketing doet. Tang: “Dus dat doen we zelf. Met folders in de tasjes en flyers en een spaarprogramma met punten voor korting.”

Na een tijdje besloot Tang het bezorggebied uit te breiden. In eerste instantie leek het vooral verstandig om alleen in Almere-Buiten te bezorgen. Tang: “Tien minuten onderweg is nog wel te doen. Maar Almere is uitgestrekt. Als je ook in andere stadsdelen gaat bezorgen, dan loopt de bezorgtijd snel op.” Uiteindelijk besloot ze toch verder weg te gaan bezorgen, niet alleen omdat zo extra omzet gedraaid kan worden. Maar ook omdat op die manier nieuwe klanten kunnen worden bereikt.

Al die data

Dat laatste is hard nodig volgens Tang. De laatste jaren zijn er volop concurrenten in de buurt bijgekomen. Het restaurant is populair bij grootouders met kinderen en kleinkinderen. Ook de zakelijke klant weet het restaurant makkelijk te vinden. Wie nog onvoldoende bereikt worden, zijn jongeren. Tang: “Daarom hebben we nu een social media stagiair aangenomen die  deze doelgroep via Facebook en Instagram gaat bereiken.”

In de nabije toekomst ziet ze vooral groeimogelijkheden in de data die ze over de klanten aan het verzamelen is. Thuisbezorgd deelt deze data niet. Maar Food Ticket levert wel rijke informatie op over het bestelgedrag en de voorkeuren van de klandizie. Dat inmiddels meer dan de helft van bestellingen via Food Ticket loopt, is wat dat betreft gunstig. Al heeft Tang ook haar twijfels: “Want ja, wat ga je met al die data doen?”

Tang verwacht dat er veel groei in zit voor het restaurantbedrijf de komende jaren. Een crowdfundactie om zes ton bij elkaar halen voor de bouw van een nieuw te openen wereldrestaurant is met succes afgerond. “We zijn nog lang niet uitgegroeid.”

Ook zin om te groeien als MKB-er? Ga naar Rabobank.nl/groei