Business

Lowlands voor ondernemers: 'Vooral goudmijn voor promoten merk'

Suzanne Blotenburg • 17 augustus 2018 06:19 @suusnl

Lowlands wordt elk jaar overspoeld met verzoeken van ondernemers. Beeld © ANP

​55.000 festivalgangers die vier dagen feesten op een stuk niemandsland bij Biddinghuizen. Klinkt als een goudmijn voor ondernemers. Slechts een select gezelschap krijgt de kans om zijn waar te verkopen op Lowlands. "Het is vooral een toffe manier om je merk aan een groot, jong publiek te laten zien."

"Lowlands wordt elk jaar overspoeld met verzoeken van acts, cateraars en standhouders", zegt festivalwoordvoerder Bente Bollmann. De selectie aan de poort is daarom streng, zeker voor de kleintjes die geen grote sponsorbedragen tot hun beschikking hebben.

Grote namen zoals Heineken, Miele, Coca-Cola en Jack Daniels scharen zich dit jaar als sponsor achter Lowlands, een van de populairste festivals van Nederland. Ze willen hun merk promoten bij een jonge doelgroep en doen dat vaak met ludieke acties en stands.

Super wasmachine

Miele zet bijvoorbeeld weer een wand met wasmachines neer op Lowlands, waar de bezoeker gratis kleding kan wassen. Er verrijst ook een reuze machine waar enkele tientallen bezoekers tegelijk een heuse wasbeurt kunnen beleven met live-muziek.

Hoe gekker hoe beter, ook wat betreft eten en drinken. Rabobank sponsort dit jaar bijvoorbeeld de Brasserie 2050 waar je 'toekomstig eten kunt proeven', zoals zeewierkaviaar, planktonboter en salades met onkruid. Er staan daarnaast zo'n vijftig cateraars op het festival, van Swirls en The Dutch Weedburger tot een Bacardi-cocktailbar.

Miniatuurvoorbeeld

Bezoekers Lowlands 2017 (Beeld: ANP)

Straatstijl

Ook kleinere merken krijgen de kans om zich te promoten. Wie er allemaal precies op het festival staan wil de organisatie niet kwijt. Maar een aantal 'toonaangevende straatstijlmerken' zijn onder de gelukkigen.

Zo zijn bekendere namen als het Canadese K-Swiss, het Amerikaanse OBEY Clothing of de klassieke sokken van Burlington te koop op Lowlands. Een aantal Nederlandse opkomende merken, zoals kledingbedrijven Fresh Cotton, Reconstruct, The New Originals en Jenneskens House zijn ook een paar 'lucky-ones'.

Kleine modemerken

"Wij zijn door de organisatie benaderd", vertelt Freddy, medeoprichter van het Amsterdamse The New Originals aan RTL Z over hoe hij ertussen kwam. Freddy is zijn pseudoniem, want zijn echte naam houdt hij liever geheim.

Miniatuurvoorbeeld

Sinds 2016 ontwerpt en produceert het label kleding die onder meer wordt verkocht in een eigen winkel op de Zeedijk. "We verkopen ook kleding in Japan, Engeland en Italië, via partners. Kleding staat bij ons centraal, maar we organiseren ook een eigen muziekfestival."

Lees ook: Pinnen? Dit is waarom muntjes nog altijd de standaard zijn bij concerten

Tof publiek

Aanwezigheid op Lowlands is voor Freddy vooral een toffe manier om op het festival te zijn en zijn merk te promoten onder een jong publiek. "Ik durf geen aannames te doen over verkoopaantallen, maar het is zeker waardevol voor onze zichtbaarheid. Het is een mooie open-minded doelgroep." The New Originals verkoopt onder meer speciale t-shirts (foto) op Lowlands.

Ook Alyssa Groeneveld, een van de oprichters van het jonge Nederlandse label Reconstruct werd benaderd door Lowlands. "Dat gebeurde een aantal maanden geleden", vertelt de ondernemer. "We hebben een container op het festivalterrein waar we stukken uit de collectie verkopen die handig kunnen zijn voor festivalgangers, denk aan petten, bh's en korte broekjes."

Tientallen stukken

Reconstruct werd twee jaar geleden opgezet in Rotterdam en bestaat uit een collectief van vijf ontwerpers van de Willem de Kooning Academy. "We zijn high end fashion, maar staan ook met één been in streetwear." Volgens Groeneveld is dat ook wat een festival zoals Lowlands zoekt. "Straatkleding met een twist. Daar selecteert de organisatie ook op."

Lowlands is voor het merk ook een mooie manier om meer zichtbaarheid te krijgen in Nederland. Groeneveld denkt er tientallen kledingstukken te verkopen. "We nemen een niet al te grote voorraad mee, maar we kunnen altijd aanvullen."

Miniatuurvoorbeeld

Het team van Reconstruct. (Beeld: Reconstruct)

Lowlands sponsort

De kleine modemerken worden door Lowlands gesponsord. Ze krijgen een aantal kaarten voor het festival en hoeven niet te betalen om hun waar te verkopen op het evenement. "We betalen wel zelf voor eten en drinken", zegt Groeneveld.

Sociëteit Sexyland opende pas anderhalf jaar geleden de deuren van een evenementenclub in een oude keet op de NDSM-werf in Amsterdam, maar vocht zich nu al tussen de hippe namen op Lowlands met een eigen party-plek.

Kerstfeest en fanfare

Net als de club, heeft het podium steeds 'een andere eigenaar' die een ander programma verzorgt. "Elk uur wisselt het. Op Lowlands staan in totaal 27 acts op het programma: van kerstfeest, fanfare, popkoor en karaoke tot poolparty. Alles op een draaiend podium", zegt Arthur van Beek, samen met Aukje Dekker een van de initiatiefnemers achter het creatieve project.

Erik Kleef, directeur van Mojo, de eigenaar van Lowlands, was onder de indruk van Sexyland, vertelt Van Beek. De ondernemers achter de sociëteit richtte eerder al het Eddie The Eagle Museum op. "Van Kleef heeft ons gevraagd om naar Lowlands te komen."

Miniatuurvoorbeeld

Van Beek tijdens de opbouw van Sexyland op Lowlands 2018. (Beeld: Sexyland)

Vast budget

Het festival regelt de locatie en andere hardware, de ondernemers regelen de aankleding en programmering. "Daarvoor krijgen we een vast budget. Hier houden we ook iets aan over, maar het is zeker geen vetpot."

"Wij zijn uitgekozen omdat we iets bijzonders kunnen toevoegen aan het festival. Voor ons is Lowlands uiteindelijk vooral een fantastische plek om onze naamsbekendheid te vergroten", zegt Van Beek.

RTL Z bezocht op Lowlands 2018 het Restaurant van de Toekomst en proefde de menukaart van 2050:

 

Bron • RTL Z