Business

Koop je straks krekelburgers of algenspaghetti? Lidl zoekt ideeën

Maarten Veeger • 26 juli 2018 13:28 @breakingsweep

Personeel van Lidl krijgt te veel taken in te weinig tijd, blijkt uit een rapport van FNV. Beeld © ANP

Supermarktketen Lidl zoekt innovatieve producten. Om de schappen vol te krijgen met het voedsel van de toekomst organiseert de supermarktketen een pitch voor innovatieve voedingsbedrijven. "Het is opgezet om jonge bedrijven te begeleiden naar de schappen", zegt projectleider Peter Kloppenburg.

Het resultaat van de product pitch die loopt van vandaag tot half september moet komend voorjaar zichtbaar worden in de winkel. Lidl zoekt met name nieuwe levensmiddelen.

Theecapsules

"Je kunt bijvoorbeeld denken aan spaghetti van algen, hamburgers van krekels of theecapsules", vertelt Kloppenburg van Lidl. "Maar ook een spectaculair non-food product nemen we in overweging. We streven ernaar 30 tot 50 nieuwe producten uit deze innovatiepitch te halen".

Iedere ondernemer kan meedoen. De pitch is met name bedoeld voor jonge bedrijven die goede ideeën hebben maar geen idee hoe dat in de winkel te krijgen en de marketing te organiseren. Naast schapruimte bij Lidl krijgen winnaars ook landelijke promotie door Lidl en goede trajectbegeleiding naar grootschalige productie.

Wageningen

Lidl werkt voor de pitch samen met de startupbegeleider Startlive, van de universiteit Wageningen.  "De winnaars koppelen we vervolgens aan onze inkoopmanagers", zegt Kloppenburg.

Lidl wil de nieuwe producten in alle ruim 400 winkels kunnen introduceren. "Maar we begrijpen ook dat dat een drempel is voor veel jonge bedrijven, aldus Kloppenburg ‘We bekijken dus ook of we het aanvankelijk regionaal kunnen introduceren of alleen in onze allergrootste winkels meet een breder assortiment."

Nieuwe fase

Volgens retaildeskundige Paul Moers is Lidl als supermarkt in een nieuwe fase is beland. "Het gaat niet alleen maar om prijs. De marketing wordt echt belangrijker. En de frisse blik van jonge ondernemers kan vaak bijzondere producten opleveren."  

Lidl is niet uniek met het ruimte bieden aan startups. "Albert Heijn doet het al jaren. Maar Met Albert Heijn en Lidl samen biedt straks bijna de helft van de Nederlandse supermarkten ruimte aan jonge innovatieve bedrijven. Dat werd ook wel tijd. De supermarktbranche was lang behoudend", zegt Moers. 

Bron • RTL Z/Maarten Veeger