Business

'Binnenvaart kan door droogte tot helft minder vervoeren'

23 juli 2018 16:35

Een boot in de sluis in de Oude IJssel bij Doesburg, die in 2015 gesloten werd voor vrachtschepen vanaf 55 meter wegens laag water. Beeld © ANP

Door de aanhoudende droogte staat het water in onze rivieren zo laag dat binnenvaartschepen minder spullen kunnen vervoeren. Soms gaat er zelfs een derde tot de helft minder mee op schepen, meldt Evofenedex, belangenbehartiger voor logistieke bedrijven. "Ondernemers moeten alle zeilen bijzetten."

Bedrijven in de binnenvaart lopen tegen dubbele problemen aan op dit moment. Ten eerste kunnen ze minder producten vervoeren, omdat hun schepen minder diep kunnen liggen in het laagstaande water. De schepen worden minder zwaar beladen en de vaargeulen waar ze doorheen kunnen varen worden drukker, omdat ze smaller zijn. 

Ten tweede is er vertraging aan bij het laden en lossen van de schepen, omdat er een tekort aan vrachtwagenchauffeurs is. 

Vooral bedrijven in bulkgoederen en tankschepen hebben hier last van, waardoor vorige week ook al gewaarschuwd werd voor een tekort aan benzine bij sommige tankstations. En ook schepen die kolen en levensmiddelen vervoeren hebben problemen.

'Vroeger en extremer'

"We horen van verschillende leden dat ze moeilijkheden hebben", vertelt een woordvoerder van Evofenedex. "In bepaalde periodes in het jaar is er altijd laagwater, daar hou je rekening mee. Maar dat is meestal pas in het najaar, nu begint het al vroeg en in redelijk extreme vorm."

Rederijen kunnen minder tegelijkertijd vervoeren. Zij moeten dus meerdere schepen inzetten om dezelfde hoeveelheid goederen te verplaatsen.

"Wij varen met schepen die normaal zo'n 650 ton kunnen vervoeren, dat is nu 100 ton minder", vertelt Bert van Maren, algemeen manager van Rijnzate, dat grondstoffen voor veevoer en halffabrikaten vervoert. "En dan zijn wij nog niet degenen die echt zwaar getroffen worden, dat zijn de rederijen die van en naar Duitsland varen. Die moeten met nog veel minder het water op."

Alle zeilen bijzetten

De meeste bedrijven kunnen de problemen opvangen met extra schepen, 'dat wordt meegenomen in de marge', aldus de woordvoerder van Evofenedex. "Er ontstaat daarom nog geen situatie waarin goederen niet meer geleverd kunnen worden. Maar de ondernemers zetten wel alle zeilen bij." 

Als die marge eenmaal 'op' is, gaan de vervoerders over op andere stappen, dan gaan de transportkosten omhoog. Van Maren: "Op het moment dat we écht minder mee kunnen nemen, rekenen we een toeslag. Dat staat in afspraken tussen de schippers en opdrachtgevers."

Komende weken spannend

Van Maren kijkt met spanning uit naar de weersontwikkeling komende weken. "We kunnen alles op het moment nog wel opvangen met extra schepen, maar het wordt steeds lastiger. Zeker omdat we misschien nog maar aan het begin staan van deze droogteperiode. Als we kijken naar de komende 14 dagen zien we al dat er weinig regen gaat vallen."

De woordvoerder van Evofenedex kijkt ook uit naar eventuele volgende maatregelen. "Er worden nu alleen nog beperkingen opgelegd aan de pleziervaart. Als dat doorzet, zal het water ook minder bevaarbaar worden voor de binnenvaart."

Op het water is de sfeer in elk geval nog gemoedelijk, merkt Van Maren. "De schepen houden rekening met elkaar. Waar ze elkaar met hoog water makkelijk inhalen, doen ze dat nu minder snel."

Bron • RTL Z