Business

Nederlandse startup Dashmote spot trends voor Coca-Cola en L'Oréal

Suzanne Blotenburg • 02 juli 2018 17:00 @suusnl

vlnr. Stefan Tan (CFO), Dennis Tan (CEO), Adrian Alexandru (CMO), Matthaeus Schreder (CPO) Beeld © Dashmote

Bedrijven komen om in de data, maar weten lang niet altijd wat ze ermee moeten. Het Nederlandse bedrijf Dashmote helpt internationale bedrijven zoals Coca-Cola en L'Oréal met het vinden van trends door beelden te analyseren. De Chinese markt is een volgende stap. "We kunnen zien of krulletjeshaar populair wordt."

Met slimme algoritmes haalt Dashmote informatie uit bergen met plaatjes. "We verwerken bestaande en nieuwe beelden van bijvoorbeeld Google Maps of populaire blogs. We halen er relevante informatie uit en maken het bruikbaar door het te analyseren en te rapporteren op bijvoorbeeld dashboards. Bedrijven kunnen deze zelf uitlezen", zegt medeoprichter Dennis Tan (29) tegen RTL Z.

Samen met broer Stefan (26) en studievriend Matthaeus Schreder (29) richtte Tan het bedrijf in 2014 op. En ze zijn lekker bezig: vorige week werd Dashmote in Berlijn door Google, McKinsey en Rocket Internet uitgeroepen de beste 'B2B startup' van Europa.

De startup heeft zo'n 20 medewerkers en een omzet van 'boven de miljoen'. "We maken winst, maar doen pas sinds een jaar aan sales, zonder salesteam", zegt Tan.

Klanten als Heineken en Tui

Dat is moeilijk te geloven met klanten zoals Unilever, Heineken, Tui, Philips en Essent. "Laaghangend fruit", noemt Tan dat. Hij deed deze contacten op 'door te netwerken en te snappen wat klanten willen.' "Iedereen kan kunstmatige intelligentie inkopen, maar het leren begrijpen is een tweede. Dat is waar wij goed in zijn."

Wil je weten wat op dit moment het meest populaire drankje is? Of met welke producten de jeugd experimenteert? Dashmote biedt naar eigen zeggen de antwoorden. Daarop kunnen bedrijven hun marketing en strategie aanpassen. Voor zo'n 30.000 euro krijgen ze een jaarlicentie op de dienst. "We werken aan een lichtere versie voor het midden- en kleinbedrijf", zegt Tan.

Dat doet het Amsterdamse bedrijf grotendeels op eigen kracht. Dashmote haalde ongeveer een half miljoen euro aan startkapitaal op in 2015 en groeit sindsdien zonder externe financiering. "We zijn goed in besparen", zegt Tan, die werkt met een relatief klein team.

Nieuwe financieringsronde

Vorig jaar opende het bedrijf kantoren in New York en in Wenen. "We zijn in Nederland begonnen, maar groeien nu ook in het buitenland." Zonder namen te noemen zegt Dashmote inmiddels zo'n tien klanten te hebben in de VS. Ook wordt er getest met twee klanten in China, nabij Shanghai.

En dat kan niet zonder geld. "Ik kan er niet teveel over zeggen, maar we naderen de afronding van een financieringsronde", zegt Tan. "Dashmote heeft potentie. Er is concurrentie op losse onderdelen, van bedrijven die alleen de data of intelligentie leveren, zoals IBM Watson. Maar er zijn er maar weinig die de combinatie maken."

Vrienden maken

Bij Dashmote kijken ze volgens Tan weinig naar concurrentie. "Wat we wel doen is vrienden maken. Kijken naar wie ons verder kan helpen." En ze hebben genoeg vrienden 'in de reisbranche en financiële sector, in Zuid-Korea en Zwitserland'. Er zijn opties genoeg.

Tan kan zijn eigen succes soms nog niet geloven. "Dan heb ik het gevoel dat het zomaar over kan zijn met Dashmote", zegt hij. "We kunnen nog zoveel meer doen met dit bedrijf."

Bron • RTL Z