Business

Verbod op plastic rietjes en bekers 'geen probleem voor fabrikanten'

Pepijn Nagtzaam • 28 juni 2018 14:31 @pepijnnagtzaam

Plastic dat in de natuur terechtkomt is een groeiend probleem. Beeld © ANP

Een ban op wegwerpplastic zal weinig grote problemen opleveren voor bedrijven in de plasticbranche. Dat verwacht kredietbeoordelaar Fitch, die onderzocht wat een breed, wereldwijd plasticverbod zou betekenen voor bedrijven.

Volgens Fitch zullen de bedrijfsresultaten er amper onder lijden. Chemie- en oliebedrijven - zeker de grote als Shell, Saudi Aramco en Total - zullen in het uiterste geval hooguit enkele procenten minder winst maken.

Nog genoeg werk voor grote spelers

Ook al zal de vraag naar plastic voor eenmalig gebruik afnemen, de industrie zal nog voldoende werk hebben aan bijvoorbeeld coatings, industriele producten en duurzame consumentenproducten. Kleinere en minder diverse producenten, denk aan bedrijven die enekl plastic bekers maken, zullen op de middellange termijn waarschijnlijk wel last krijgen van een verbod. 

Fitch keek wat er zou gebeuren als er nu een wereldwijd verbod zou zijn, maar verwacht overigens dat het zo'n vaart niet zal lopen.De onderzoekers zeggen dat een geleidelijke uitbanning over een langere termijn veel meer voor de hand ligt.

Veel bedrijven zijn ook al aan het zoeken naar manieren om minder (wegwerp)verpakkingsmateriaal te gebruiken. Zo wordt plastic bestek al vervangen door houten vorken en messen en zijn er borden van bamboo als alternatief.  

Zie ook: EU lanceert aanpak zwerfafval en wil verbod op wattenstaafjes en rietjes

Plasticproducten in de ban

De Europese Unie kwam eind mei met een lijst van producten die in de toekomst niet meer verkocht mogen worden, om zo zwerfafval tegen te gaan. Hierop staan wattenstaafjes, plastic wegwerpbestek, rietjes, roerstaafjes en plastic ballonnenstokjes.

Ook het gebruik van plastic bakjes voor eten moet ontmoedigd worden, tampons, maandverband, sanitaire doekjes en ballonnen mogen niet zomaar meer in het riool of milieu gegooid worden. Doppen moeten vastgemaakt worden aan flessen omdat er veel losse doppen tussen zwerfafval zitten.

Grote bedrijven maken plannen

Verschillende grote bedrijven hebben zich voorgenomen minder of geen plastic te gebruiken. Zo heeft Ikea aangekondigd om over twee jaar met wegwerpplastic te stoppen. Het bedrijf wil klimaatpositief worden en zegt vanaf 2030 alleen nog maar hernieuwbare producten te willen aanbieden. Al het verpakkingsmateriaal moet duurzaam worden.

En ook McDonalds doet de rietjes in de ban. In het Verenigd Koninkrijk en Engeland worden ze vanaf september vervangen voor papieren rietjes en vanaf volgend jaar stopt ook Nederland met de plastic rietjes. Starbucks investeert in manieren om herbruikbare bekers te gebruiken en klanten te stimuleren de bekers terug te brengen om te recyclen. Dunkin Donuts doet hetzelfde.

Evian wil in 2025 dat al hun flessen van gerecycled materiaal gemaakt worden, nu is dat nog slechts een kwart. Ook bedrijven als Coca-Cola en PepsiCo hebben zichzelf doelen gesteld. Jumbo gaat het aantal plastic verpakkingen terugdringen door het gebruik van een lasertattoo

Bron • RTL Z