Business

Jumbo vervangt plastic verpakking door gelaserde 'tattoo'

06 juni 2018 13:47

Groente- en fruitafdeling van de Jumbo. Beeld © ANP

Supermarktketen Jumbo gaat het gebruik van plastic verpakkingen terugdringen. Het bedrijf gaat biologische producten voorzien van een soort tatoeage. Met een laser wordt een etiket op de groenten gebrand zonder dat de smaak, geur of houdbaarheid worden aangetast.

De nieuwe etiketten worden in eerste instantie op drie producten gebruikt: gember, courgette en flespompoen. Jumbo bekijkt of ook andere groenten met de laser kunnen worden bewerkt.

De plasticsoep in de oceanen is gigantisch

Duikers maakten bij Bali opnamen van de plastic troep in de zee.

Marktleider Albert Heijn heeft eerder al twee keer geƫxperimenteerd met de laser, zo laat een woordvoerster weten. "Ook vorig jaar nog, maar toen liep de verkoop terug. Het werkte ook alleen op producten met een harde schil, dus wij doen het nu anders, bijvoorbeeld met een elastiekje met een scancode om de biologische prei. Verder werken we al sinds 2016 aan het terugdringen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen."

Plastic Attacks

Er klinkt de laatste tijd steeds luidere kritiek op het gebruik van wegwerpplastic. De Europese Commissie wil dat er een einde komt aan het gebruik van plastic wattenstaafjes, rietjes, wergwerpbestek- en borden, ballonnenstokjes en roerstaafjes.

Afgelopen weekend werden er door supermarktbezoekers over de hele wereld meerdere Plastic Attacks gehouden. Mensen spraken in de supermarkt af om daar ter plekke hun boodschappen van plastic te ontdoen en zo aandacht te vragen voor het afvalprobleem. Vorige maand vonden ze ook in Nederland plaats.

Meer op rtlnieuws.nl:

Bron • RTL Nieuws