Business

Ben jij klaar voor de AVG? Bedrijven pikken graag graantje mee

Pepijn Nagtzaam • 10 mei 2018 06:18 @pepijnnagtzaam

Archieffoto van de Zuidas in Amsterdam Beeld © ANP / John Gundlach

Ben jij al klaar voor de AVG? Wil jij voor een paar honderd euro AVG-compliant zijn? Verwerk jij je gegevens wel goed? Vragen waar bedrijven momenteel mee doodgegooid worden en waar andere ondernemers juist weer van kunnen profiteren.

Het bedrijfsleven heeft nog een aantal weken om 'compliant' te worden en volledig aan de nieuwe privacywetgeving te voldoen. Voor sommige bedrijven betekent dat veel werk, werk dat hun de pet te boven gaat. Vanaf 25 mei moeten bedrijven vaker toestemming vragen als ze data van consumenten opslaan, en meer delen over wat ze met die gegevens doen. 

'Dit is hét moment'

Jerry Sonjé zag daar een kans. Hij werkte 28 jaar bij grote databedrijven en besloot dat dit het moment was om voor zichzelf te beginnen. "Samen met mijn compagnon ben ik een maand geleden begonnen. We doen niet aan acquisitie, maar we hebben het razend druk", vertelt Sonjé.

Zo'n zesduizend Nederlandse bedrijven of organisaties die met de nieuwe wetgeving te maken krijgen moeten een eigen Functionaris Gegevensbescherming aanstellen. "Dat zijn grote scholen, universiteiten, banken et cetera. Wij richten ons op alles daaronder", zegt Sonjé.

Van B&B tot casino

En er zijn 1,6 miljoen bedrijven in Nederland, dus daar is genoeg werk in. "Vanochtend hielpen we nog een restaurant dat ook een bed&breakfast heeft. Die verwerken dus reserveringsgegevens, personeel, cameratoezicht. Maar je kan ook denken aan een tennisvereniging, een administratiekantoor of bedrijven in de zorg."

Hij is blij met zijn keuze. "We staan echt te kijken van de vraag. Vandaag werden we benaderd door een casino, een pretpark en een detacheringsbureau", lacht hij. "We worden ingehuurd voor een 'simpele' review, waarbij we controleren of de ondernemer alles goed heeft geregeld, maar ook voor het volledig inrichten van de gegevensverwerking. Het kost meestal tussen de 450 en 5000 euro."

'Bedrijven kunnen dit niet alleen'

Het bureau van Sonjé is slechts een van de tientallen nieuwe bedrijfjes die zich richt op de AVG. Dat er zoveel opgericht worden snapt Paul Breitbarth, directeur van privacy-onderzoeksbureau Nymity, erg goed. "Er is ook veel behoefte aan ondersteuning", merkt hij.

"Het is een complexe wet met veel eisen. Bedrijven weten dat ze het niet alleen kunnen. Gelukkig is er de laatste tijd veel aandacht voor de wet. Het is goed dat bedrijven zich er bewust van zijn." Ze zijn zich er wel bewust van, maar bedrijven merken ook dat het veel tijd kost. Sommige ondernemers balen daarvan

Jaar van de waarheid

Dat er steeds meer vraag komt merkt ook Menno Weij van SOLV advocaten, die zich specialiseren in de AVG. "We weten het natuurlijk allemaal al heel lang, maar sinds januari krijgen we echt heel veel vragen hierover", vertelt hij. "Dit is gewoon het jaar van de waarheid: over een paar weken is het zover."

En dat is ook wel tijd ook, want op 25 mei moeten die bedrijven er klaar voor zijn. "Soms vraag ik me wel af waarom bedrijven dat nog niet zijn. We weten al sinds 2011 dat de wet eraan zit te komen", merkt Breitbarth op. "Maar goed, hoe ga ik zelf om met deadlines? Uitstellen is natuurlijk verklaarbaar menselijk gedrag", geeft hij meteen toe.

Weinig werk of veel moeite?

Toch adviseert hij bedrijven en overheden om snel te handelen. Wie dat niet doet riskeert grote boetes: tot twintig miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde omzet. Een risico dat je als ondernemer wil mijden.

"Voor de bakker om de hoek is het niet zoveel werk", zegt Breitbarth. "Maar overheden en bedrijven met risicovolle verwerkingen moeten het goed regelen en een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aanstellen. Kleinere bedrijven kunnen al heel veel met de informatie van de Autoriteit Persoonsgegevens of je kan iemand inhuren."

Oplossing voor de kleinere bedrijven

Voor die kleinere bedrijven zijn er ook laagdrempelige oplossingen. Zo ontwikkelde Solv Advocaten VraagHugo, een tool waarmee ondernemers zelf contracten kunnen opstellen. "Als je op Google zoekt naar informatie over de AVG zie je door de bomen het bos niet meer. Daarom geven we via VraagHugo gratis webinars om je voor te bereiden", zegt Menno Weij. 

Als ondernemers daarna hun contracten willen regelen via VraagHugo kost dat volgens Weij 100 tot 150 euro. "We geven de informatie binnen een uur in jip-en-janneketaal. Bij het laatste webinar hadden we 1500 aanmeldingen, dat is gigantisch veel. Een groot deel daarvan regelt ook meteen alles via de site. Daar waar je geen dure experts nodig hebt adviseren wij: doe het zelf en goedkoop."

Het kan bakken geld kosten, het hoeft niet

Voor de grotere bedrijven biedt SOLV 'high end, complete ontzorgtrajecten' aan. "De grote bedrijven moeten echt maatwerk hebben", zegt Weij. "En daar betalen ze ook voor. Maar heel erg veel mkb'ers hebben dat helemaal niet nodig. Die hoeven geen bakken geld uit te geven, maar kunnen het zelf in een paar uur regelen."

Paul Breitbarth raadt bedrijven met klem aan goed na te denken over hoe ze zich voorbereiden en wie ze inhuren. Het stikt van de mensen die recentelijk een adviesbureau zijn gestart, merkt hij. "En die zijn niet allemaal even goed. Ik zou altijd kijken of iemand een aantal jaren ervaring heeft."

'Ik weet wat er fout kan gaan'

Geldt dat dan ook voor het net opgerichte AVG Adviesbureau? "Nou, samen hebben wij 63 jaar ervaring met data, dus dat zit wel goed", lacht Sonjé. "Maar hij heeft gelijk hoor. Veel mensen volgen nu even een cursusje, maar dat is onvoldoende om er echt verstand van te hebben te zijn. Ik weet wat er fout kan gaan met data, daar heb je ervaren mensen voor nodig."


Miniatuurvoorbeeld

Bron • RTL Z