Business

Eerste winst voor makers spijkerbroeken van spijkerbroeken

Maarten Veeger • 18 maart 2018 13:57 @breakingsweep

Beeld © Foto: Mud

Spijkerbroeken van afgeragde spijkerbroeken. MUD Jeans maakt er voor het eerst sinds de oprichting in 2012 winst mee. Oprichter Bert van Son legt uit hoe dat is gelukt.

"De laatste drie jaar zijn we qua omzet telkens verdubbeld, tot nu 1,5 miljoen euro. In 2016 draaiden we break even en vorig jaar haalden we een kleine winst. Dit jaar verkopen we 50.000 broeken", vertelt Van Son.

Hij weet dat het niets is in vergelijking met de 3 miljard spijkerbroeken die ieder jaar wereldwijd worden verkocht. "Maar toch: ons verhaal slaat aan. Wij zijn een bedrijf dat winst wil maken maar niet ten koste van alles. Geen goed doel maar ook geen gewone BV." 

WAAR WORDT DE BROEK GEMAAKT

MUD verzamelt oude jeans en laat die in een fabriek bij Valencia in Spanje recyclen. Daar wordt de stof geweven en gekleurd. Daarna gaat de stof naar de Yousstex-fabriek in Touza bij Monastir in Tunesië. Hier worden er broeken van gemaakt. In de Yousstex fabriek wordt ook voor andere merken kleding geproduceerd. 

Een van jullie ongewone producten is de leasejeans. Werkt het?

"We leasen nu 3000 spijkerbroeken. Op het begin was het knap lastig want we hadden wel een leuk idee maar niet de goede IT-systemen om het goed in de markt te zetten. Nu loopt het wel. Leasers betalen eenmalig 20 euro en vervolgens 7,50 per maand.

Na een jaar stopt het leasecontract en lever je de broek in, je neemt dan een nieuwe of je houdt gewoon de oude. Het idee is dat mensen doorkrijgen dat je een gebruikte jeans niet weggooit. We merken dat je beweging in gang zet waarbij mensen nadenken over gebruik.

Overigens willen we dat idee ook bij de gewone verkoop meegeven. Een oude jeans inleveren, is goed voor een tientje korting. Voor ons is het weer grondstof."

Wel duur voor jullie dat leasen. Je hebt pas na een jaar je geld?

"Qua liquiditeit is het inderdaad niet het meest handige product. Maar met de eerste betalingen hebben we de kosten er wel uit. En we onderscheiden er ons sterk mee. Gelukkig groeit ook de gewone verkoop via retailers goed.

We verkopen nu in 27 landen in totaal zo'n 300 winkels. Het zijn vooral kleinere winkels. Waardoor we nooit out of stock zijn; iets wat we belangrijk vinden. Maar ik ben ook in overleg met grote retailers als de Bijenkorf.

Bij de oprichting kregen jullie veel aandacht. Maar nu moeten er gewoon iedere maand duizenden broeken worden verkocht. Is de strijd met merken als Diesel, GStar en Levi's niet onmogelijk?

We pretenderen nooit zo groot te worden. En we zijn ook wel eens gefrustreerd als we zien wat er met name op e-commerce allemaal kan. Bijvoorbeeld met het gebruik maken van je klantgegevens. Zulke grote bedrijven kunnen dat ook echt toepassen. Wij hebben er de financiële middelen niet voor. Daar lopen we wel eens op stuk.

Wellicht worden ooit onderdeel van zo'n groot concern, zoals Ben & Jerry's ook binnen Unilever door kan blijven gaan met hun idealistische manier van ijs maken. Om echt te groeien moeten we een investeerder hebben. Die moet echter ook 'social return on investment' belangrijk vinden. We zijn in gesprek met partijen maar we zijn best wel eigenwijs. Dit zal dus niet zo snel gaan."

(tekst gaat verder onder de foto) 

Miniatuurvoorbeeld

Oprichter Bert van Son. (Foto: MUD Jeans)

Hoe zorg je toch dat je meetelt?

"We proberen 'influencers' zoals bekende vloggers op sociaal media met veel volgers te bereiken. Zij komen ook op ons af. Ook onze klanten zijn promotors. Dat noemen we allemaal ambassador gedreven content. Dat klanten foto's posten met onze broek. Heel authentieke promotie. Het lukt ons aardig. 

Het voordeel van weinig geld hebben is dat je creatief wordt. En via sociale media bereiken we veel mensen. Veel jongeren, de millennials, willen echt weten waar en hoe het gemaakt is. Ze vinden merken niet meer zo belangrijk. En we scoren ook bijvoorbeeld onder veganisten. Want we gebruiken geen leren naamlabels."

Wanneer is je missie geslaagd? Als ook de grote jeansproducenten duurzaam produceren?  Als jullie het grootste jeansmerk zijn?

"Als wij hier leuk en inspirerend kunnen werken zijn we tevreden. We willen vooral een voorbeeld zijn voor de rest van de totaal verziekte kledingindustrie.  

Dus ja, we willen dat onze concurrenten het ook zo gaan doen. Niet door met het groene vingertje wijzen maar gewoon door op een goede manier een lekkere broek maken."    

Bron • RTL Z