Business

Blauwe fietsband rukt op: Swapfiets beproeft geluk in buitenland

Suzanne Blotenburg • 04 februari 2018 08:50 @suusnl

Beeld © Swapfiets

Drie jaar geleden introduceerde een groepje Delftse studenten 'het eerste fietsabonnement van Nederland'. Ondanks de vele deelfietsopties rijden er inmiddels 23.537 van hun fietsen met de typerende blauwe banden rond. Swapfiets wil het nu gaan proberen in België en Duitsland.

"We beginnen over twee weken in Leuven, daarna volgen Gent, Antwerpen, Munster en Aken", vertelt medeoprichter Steven Uitentuis (32). "We blijven in eerste instantie dichtbij huis en kiezen voor echte fietslanden en -steden." Nederland is met 21 miljoen fietsen zo'n land. "Maar Duitsland is het grootste fietsland van Europa, met 80 miljoen stuks."

Met drie compagnons begon Uitentuis in 2015 met Swapfiets. Voor zo'n 15 euro per maand krijg je een eigen leasefiets. Gaat er iets stuk dan komt het bedrijf naar je toe om het te maken of vervangen. Dat gebeurt op dit moment zo'n drieduizend keer per maand in dertien verschillende steden, waaronder Utrecht, Delft en Groningen.

Simpel idee

Een simpel idee geboren uit eigen ervaring. "We keken uit het raam en zagen de zoveelste student voorbij fietsen op een oud barrel. Elke student wil graag een nieuwe fiets, maar de meeste fietsen vallen van ellende uit elkaar."

Studenten zijn volgens Uitentuis terughoudend in het kopen van een nieuwe fiets, omdat het een grote investering is en omdat er snel dingen kapot gaan in drukke fietsenrekken en studentensteden. "Leaseauto’s zijn er genoeg, maar een variant voor de fiets was nieuw.'

Veel deelfietsen

Inmiddels buitelen vooral de grote steden over de deelfietsen heen. Nederland telt zo’n 14.000 OV-fietsen van de NS. Bedrijven zoals FlickBike, Hello-bike en Mobike doen een eigen duit in het zakje. Te veel zei de gemeente Amsterdam vorig jaar, die besloot beperkte vergunningen uit te schrijven.

Uitentuis noemt de deelfietsen een 'wezenlijk andere dienst' dan die van Swapfiets. "Onze fiets is alleen voor jou en houd je in eigen beheer. Er wordt in Nederland veel lawaai gemaakt over deelfietsen, maar in aantallen valt het mee. Ik denk dat er, los van de NS, zo'n 10.000 rondrijden."

Blauwe banden

De blauwe fietsbanden rukken ondertussen op. "In het begin deden we dit er een beetje bij, maar sinds anderhalf jaar zijn we echt aan het gas geven. Alle oprichters zijn nu fulltime ondernemer. We hebben vijfhonderd werknemers onder contract, zo'n 110 fte." Hieronder ook studenten met een contract voor een paar uur.

Gas geven is nodig voor groei. De abonnementsgelden moesten worden geïnd, er moesten chauffeurs komen voor het rondbrengen van de fietsen, reparateurs om ze te maken. En natuurlijk de fiets zelf, die in samenwerking met fabrikant Union wordt gemaakt.

'Slecht voor portemonnee' 

"Omdat we de fiets uitlenen, zijn onderhoud en duurzame materialen voor ons van groot belang." Hoe beter de fietsen, hoe langer ze meegaan en hoe hoger de inkomsten voor het bedrijf. “Gaat het kapot dan is dat slecht voor onze portemonnee."

De nadruk op duurzame fietsen verzekert het bedrijf van tevreden klanten, zegt Uitentuis. "Je hebt nooit meer gedoe. Deze fiets doet het altijd en je weet ook zeker dat hij niet gestolen is."

Diefstal

Diefstal was voor Roby Hormis (27) de druppel om een abonnement bij Swapfiets af te sluiten. Hij rijdt nu anderhalve maand op zijn Swapfiets rond. "De wetenschap dat ik binnen twaalf uur weer een werkende fiets heb als er iets mis gaat trok mij over de streep. Ik ben zelf nogal laks met repareren", zegt hij.

De 15 euro per maand noemt hij redelijk. "In feite koop ik gemoedsrust en ik heb het idee dat de fiets ook echt van mij is." Een gegeven dat bijvoorbeeld mist bij de OV-fiets die je aan het eind van de rit weer inlevert.

Gewenning

Hormis noemt het abonnement 'gewenning'. "Ik betaal ook maandelijks een vast bedrag voor mijn muziek en telefoon. Als mijn Swapfiets gejat wordt krijg ik voor 40 euro weer een nieuwe. Het is gewoon makkelijk."

Achter de schermen vergt het echter meer moeite. "Hoe harder je groeit hoe meer kapitaal je nodig hebt", zegt Uitentuis over de expansie naar het buitenland. Swapfiets wist al een investeerder en banklening te versieren, maar is nu op zoek naar vers kapitaal.

Daarmee hoopt het bedrijf ook Europese spelers op de markt voor te blijven. "Al onze klanten kunnen in principe morgen weer opzeggen. Dus als deze plannen lukken ben ik al heel blij." 

Bron • RTL Z