Business

Marketingbureau neemt 'opa's' aan: 'Ondernemers ga je schamen'

Suzanne Blotenburg • 30 januari 2018 11:53 @suusnl

Jeroen van Ginkel (midden) Beeld © LEAD Development Company

Ben je 55-plus en werkloos dan ben je voor werkgevers al snel te oud. "Niet oké", dacht een ondernemer uit Leusden. Zijn marketingbureau heeft inmiddels vier 'opa's' in vaste dienst. De oudste is 68 jaar.

"In ons beleid kijken we niet naar leeftijd", zegt Jeroen van Ginkel, eigenaar van marketingbureau Lead Development Company. Van de twaalf teamleden zijn er vier boven de zestig. "De jongste is 22 jaar en coördineert de boel", lacht hij. "Oma's hebben we nog niet, maar die zijn ook welkom."

Het bedrijf specialiseert zich in 'cold calling'. Medewerkers benaderen potentiële klanten voor bedrijven per telefoon met een zakelijk voorstel, zonder ze daar van tevoren van op de hoogte te stellen.

"Onze medewerkers bellen bijvoorbeeld met bestuurders van beursbedrijven", zegt Van Ginkel. Het bedrijf werkt ook voor de overheid en klanten in de industrie. Het doel van de telefoontjes is vaak om potentiële klanten te vinden voor een opdrachtgever, in het vakjargon ook wel 'lead development' genoemd. 

Jaren op de teller

Wat extra jaren op de teller werkt voor de medewerkers daarom vooral in hun voordeel, zegt van Ginkel. "Maar koud bellen is een vaardigheid die weinig met leeftijd te maken heeft. We kijken vooral naar de wil om te leren en mentaliteit van mensen." 

Iets dat in Nederland nogal eens ontbreekt op het gebied van personeelsmanagement, vindt Van Ginkel. "De laatste opa die ik in dienst nam had zijn geboortedatum niet op zijn cv gezet. Als mensen dat niet meer durven, gaat er iets goed mis. Dan denk ik: HR-managers, directeuren en ondernemers van Nederland, ga je schamen."

In de prullenbak

Veel werkloze 55-plussers hebben moeite met het vinden van een baan en zitten langdurig thuis. In 2016 zat 70 procent van de werklozen in deze leeftijdscategorie langer dan een jaar thuis, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

"De gemiddelde HR-manager kijkt alleen naar je opleiding en cv", zegt van Ginkel over de cijfers. "Ben je te oud dan gooien ze het in de prullenbak. Ik vind het te gek voor woorden hoe krampachtig we in Nederland zijn geworden over leeftijd."

Pluspunt: geen ego’s

De ondernemer geeft al zijn medewerkers eerst een tijdelijk contract, dat daarna vast moet worden, ongeacht de leeftijd. "Iedereen heeft dezelfde voorwaarden, ook voor pensioen en ziekteverlof", zegt hij.

Van Ginkel kijkt vooral naar de pluspunten van personeel op leeftijd. "Ze hebben natuurlijk veel ervaring en letten op hun gezondheid. Vooral fijn is dat ze weten wie ze zijn. De meesten hebben lang geleden afscheid genomen van hun ego: de pieken en dalen van het leven al meegemaakt. Ze hoeven zichzelf niet meer te bewijzen."

'Opa Ras'

Dat geldt ook voor werknemer en opa Fred Ras (66). Die in zijn vorige carrière werkte als directiemanager en (interim) directeur. Nu belt hij parttime voor het bedrijf van Van Ginkel en past hij zo nu en dan op zijn kleinkinderen.

"Ik werk al ruim twee jaar voor dit bedrijf, omdat ik ook na mijn AOW-leeftijd graag leuke dingen wil blijven doen", vertelt hij. "Bij een carrièreswitch op latere leeftijd loop je zeker tegen die leeftijdsbarrière aan, maar bij mij ging het toch vrij vlot."

Ras werd intern opgeleid en krijgt de ruimte om zijn eigen tijd in te delen. "Ik blijf zo in contact met de maatschappij", zegt hij. "We moeten allemaal langer doorwerken. En niemand wil achter die bekende geraniums zitten."

Bron • RTL Z