Business

Vrachtmaatschappijen verhuizen van Schiphol naar andere vliegvelden

12 oktober 2017 11:54

Beeld © ANP

Cargomaatschappijen verhuizen hun vluchten van Schiphol naar andere luchthavens. Ze moeten vertrekken van Schiphol omdat het maximum aantal vluchten voor het vliegveld is bereikt.

Twee grote buitenlandse vrachtmaatschappijen verhuizen hun activiteiten van Schiphol naar Belgische vliegvelden, zo meldt de Belgische krant De Tijd.

De grote Russische cargomaatschappij Air Bridge Cargo brengt drie vrachtvluchten over van Schiphol naar het Belgische Luik. Singapore Airlines verplaatst alle vrachtactiviteiten van Schiphol naar België. Dat betekent drie tot vier extra vluchten per week naar Zaventem. 

Kwart minder

Schiphol raakt 37 van de in totaal 150 wekelijkse cargovluchten kwijt, bevestigt een woordvoerder tegenover RTL Z. Ook maatschappijen als Turkish Airlines, Air China, China Cargo Airlines Cathay Pacific kunnen deze winter waarschijnlijk minder met cargo vliegen.

Schiphol is na Parijs en Frankfurt nu nog de derde Europese luchthaven voor vracht. Vorig jaar werd op Schiphol 1,7 miljoen ton vracht afgehandeld.

Geen ruimte meer

Schiphol raakt de cargomaatschappijen kwijt omdat er in de nieuwe dienstregeling, die volgende maand ingaat, geen ruimte meer voor is. Het vliegveld zit aan het maximum van 500.000 vliegbewegingen. Maatschappijen die minder punctueel zijn, verliezen daarom hun landingsrechten. Dat zijn vaak cargotoestellen.

Het aantal vluchten van Air Bridge Cargo vanuit Moskou op Luik zal volgens de Belgische Aviation24 stapsgewijs worden opgevoerd tot twaalf vluchten per week.

Banenverlies

De verwachting van brancheorganisatie ACN is dat het schappen van cargovluchten 1500 tot 2000 banen gaat kosten in de afhandeling op Schiphol. Afhandelaar Menzies World Cargo schrapte er al honderd. Vakbond FNV en ondernemersverenigingen evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands deden onlangs nog een oproep voor het behoud van de cargovluchten. Ook moeten de mogelijkheden worden bekeken ze niet naar het buitenland maar naar het vliegveld van Maastricht te verplaatsen, vindt ACN.

Eind vorig jaar bracht Singapore Airlines juist vluchten over van Brussel naar Schiphol vanwege hoge geluidsboetes in België. De maatschappij vliegt met zware Boeings 747.