Business

'Chanel en Prada minst transparant over productieketen'

Frederieke Hegger • 19 april 2016 21:29 @frederiekeh

Beeld © Getty

Een eerlijke kledingindustrie begint bij transparantie. En niet goedkope keten H&M, maar juist chique modemerken Chanel en Prada zijn het minst open over hun productieketen.

Na de grote Rana Plaza-ramp, de kledingfabriek in Bangladesh die instortte, kijkt de wereld iets kritischer naar kledingmerken: waar wordt mijn t-shirt geproduceerd? En krijgt de persoon die mijn spijkerbroek maakt wel een eerlijk loon?

Onderzoek
Non-profit organisatie The Fashion Revolution ondervroeg en onderzocht veertig bekende merken. Hoofdvragen: welk bedrijf deelt de meeste informatie over haar productieketen en tracht de werkomstandigheden ook echt te verbeteren?

De organisatie stuurde alle veertig merken een vragenlijst en kreeg slechts van 10 bedrijven antwoorden teruggestuurd. Naast de vragenlijst werd er ook gekeken naar de publiek beschikbare informatie: heeft het bedrijf een code of conduct, op welke manier worden de werkomstandigheden verbeterd, wat is de milieu-impact en hoeveel informatie wordt er überhaupt gedeeld.

Sluier voor dure merken
Het minst transparant bleek het chique Chanel. Andere niet-transparante merken waren Fendi, Michael Kors, Prada en Forever 21. Deze merken 'doen weinig moeite om transparant te zijn over hun productieketen' en er is geen bewijs gevonden dat ze meer hebben dan een code of conduct.

In de tweede categorie: onder meer Mango, Gucci, Nike, Gap en Ralph Lauren. Deze bedrijven doen wel enigszins hun best op sociaal en duurzaam vlak, 'maar zouden veel meer kunnen doen'.

Winnaar: Levi's
Het meest transparant zijn volgens The Fashion Revolution drie merken: H&M, Levi Strauss &Co en Inditex. Met spijkerbroekenmerk Levi’s als echte winnaar. Die modeketens zijn het meest open over hun productiemethodes. Ze hebben bovendien systemen waardoor ze hun keten goed kunnen controleren en verbeteren, zowel als het gaat om sociale aspecten als het milieu. Ook deze merken geven overigens nog geen full disclosure. "Alle merken hebben nog een lange weg te gaan totdat ze volledig transparant zijn."