Business

Werknemers hebben geen zin meer in beoordelingsgesprekken

15 december 2016 06:09

Beeld © ANP (Archieffoto)

Als je in vaste dienst bent, dan heb je er twee keer per jaar mee te maken: een functionerings- en een beoordelingsgesprek. Heb je er een hekel aan? Je bent niet de enige: jong en oud zijn er klaar mee. We willen liever continu feedback geven en ontvangen, blijkt uit onderzoek van Raet.

Eén op de vijf mensen wil het liefst gewoon nooit meer een beoordelingsgesprek hebben. Acht op de tien mensen vinden dat functionerings- en beoordelingsgesprekken in hun huidige vorm hun langste tijd gehad hebben, blijkt uit de enquête van de HR-cloud-softwareleverancier onder 1100 Nederlandse medewerkers. De uitkomsten gelden voor zowel jongere als oudere medewerkers, er is vrijwel geen onderscheid tussen verschillende generaties.

Wat willen we dan wel?

Het is niet zo dat we liever helemaal geen feedback van onze baas krijgen: 41 procent wil deze liefst het hele jaar door hebben. Een bijna net zo grote groep (38%) wil het liever iets vaker en vindt twee keer per jaar veel te weinig. Een kleinere groep zou graag zelf willen aangeven wanneer ze behoefte hebben aan feedback. 

"Het is een rituele dans geworden", zei Charissa Freese van de Universiteit Tilburg eerder al op rtlz.nl. De behoefte om doorlopend met elkaar het gesprek aan te gaan, wordt steeds groter, zegt Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet.

"De medewerker wil graag zelf aan het roer staan van de eigen ontwikkeling. Maak hen daarom verantwoordelijk voor het eigen groeiproces en stem voortdurend de ontwikkelbehoefte en -doelstellingen af", verklaart hij.

'Focus op positieve punten'

Hij adviseert daarom aan werkgevers om de vragenformulieren aan de kant te schuiven en eens écht te praten. "Zo wordt een lerende organisatiecultuur gecreëerd, waarbij medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen."

Het onderzoek is gedaan om de HR-tool TMA te promoten. Mark Vlemmings, de productmanager van het bedrijf, adviseert daarom om niet alleen te focussen op de minder goede punten van een werknemer, maar uit te gaan van de mogelijkheden om natuurlijke talenten te ontwikkelen. "De medewerker zal deze aanpassing van de gesprekscyclus meer waarderen en sneller progressie maken."

Bron • RTL Z