Business

Telefoon vol vakantiefoto's? Kunstmatige intelligentie maakt er fotoalbum van

Gert-Jan Verstegen • 08 september 2017 17:30 @GJVerstegen

Honderden vakantiefoto's in een album zetten is een tijdrovende klus, vonden de oprichters van ReSnap. Met kunstmatige intelligentie selecteert hun software de beste foto's. En daar had Albelli, marktleider in fotoalbums in Nederland, wel oren naar.

Vandaag werd bekend dat fotoalbumgigant Albelli concurrent ReSnap koopt. Het Amsterdamse Albelli is naar eigen zeggen één van de grotere spelers in onder meer Nederland, België en Scandinavië. ReSnap, een startup uit Nijmegen, is met een omzet van zo'n miljoen euro per jaar juist een kleintje.

Een album in een paar minuten

De waarde voor Albelli zit hem in de specialistische kennis die ReSnap heeft van kunstmatige intelligentie (AI). ReSnap maakt fotoalbums door volledig automatisch de beste foto's te selecteren. Je hoeft dus niet meer zelf tussen al je vakantiefoto's de pareltjes eruit te vissen. Ook handig: de software herkent dubbele foto's en selecteert de beste.

"Frustratie, tijd... eigenlijk moet je met één druk op de knop klaar zijn met een fotoboek", vertelt mede-oprichter Erik-Jan Schreurs. Met die gedachten begon hij samen met Thomas Beguin ReSnap.

Nieuwe doelgroep bereiken

Hoeveel Albelli betaalt voor ReSnap is niet bekendgemaakt. De fotoalbumproducent wil de techniek ook gaan toepassen in zijn eigen software, al blijft ReSnap als los merk bestaan.

"Er zijn zeker mensen die het leuk vinden om een fotoalbum te maken. Maar er is ook een grote groep die het een tijdrovend klusje vindt en er niet aan toekomst. Die hopen we door de inzet van kunstmatige intelligentie te bereiken", legt Edwin de Greef van Albelli uit.

Kunstmatige intelligentie

Maar wat is kunstmatige intelligentie nou eigenlijk precies? Verslaggever Bram van Dijk legt het je uit in twee minuten. (Artikel gaat verder onder de video)

De software van ReSnap is zo gemaakt dat het steeds beter weet wat 'leuke' foto's zijn. Dat gebeurt op basis van heel veel data: de software leert van iedere eerdere bestelling. Helemaal nieuw is dat overigens niet. Ook clouddienst Google Photos herkent foto's door gebruik te maken van AI.

Markt kan verdubbelen

Hoe groot de Nederlandse markt voor fotoalbums is, is niet helemaal duidelijk. Albelli schat dat alle aanbieders jaarlijks zo'n 2,5 miljoen albums in Nederland verkopen. Dat is ongeveer een tiende van de hele Europese markt, blijkt uit onderzoek van Futuresource. Zij zagen de markt vorig jaar met ruim twee procent groeien.

In Europa gaat jaarlijks tussen de 800 miljoen en één miljard euro om, vertelt De Greef. Hij verwacht dat dit op termijn verdubbelt door AI. De techniek wordt dan ook uitgerold in meer Europese landen en wellicht daarbuiten.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen