Business

Blendle gaat vandaag live in Duitsland

Saskia van Huijgevoort • 14 september 2015 07:18 @Saskia_vanH

'Het is ontzettend spannend voor ons' Beeld © Blendle

Online kiosk Blendle gaat vandaag live in Duitsland. "De ontvangst is overweldigend", zegt Blendle-oprichter Marten Blankesteijn.

De succesvolle Nederlandse startup begint in het buurland met 100 titels. Alhoewel het bedrijf sinds vorig jaar ook al actief is in België, is de uitbreiding de eerste echte grote stap naar het buitenland. Blendle werkt ook aan een Amerikaanse versie en kreeg eerder een investering van drie miljoen euro van The New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer. 

"Duitsland is een gigantisch land met een echte krantencultuur. En zoiets als Blendle bestond daar ook nog niet​", zegt Blendle-oprichter Alexander Klöpping. "Het is ontzettend spannend voor ons." Alle grote Duitse kranten hebben zich aan het initiatief verbonden, zoals Der Spiegel, Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit, Stern, Neon, Die Welt, Handelsblatt, Wirtschaftswoche, Focus, Wired en GQ.

Gat in de markt
Het Duitse ​​​Blendle wordt maandagavond gelanceerd op een speciaal evenement, in het kantoor in Berlijn. Prominente Duitse gezichten als Wolfgang Blau (Digital Director bij The Guardian) en Tilo Jung (één van de favoriete jonge talenten uit Duitsland) moeten de startup snel aan een vaste schare fans helpen.

De kiosk van Blendle werd in april vorig jaar gelanceerd in Nederland en heeft inmiddels meer dan 400.000 gebruikers en meer dan 70 medewerkers. Zes maanden na de start werd de waarde van het bedrijf geschat op 13 miljoen euro. De website bereikt een doelgroep die normaal gesproken voor krantenuitgevers lastig te bereiken is. Volgens Blendle is tweederde van de gebruikers jonger dan 35 jaar. ​

 

Het Blendle-kantoor in Berlijn

Een foto die is geplaatst door Alexander Klöpping (@alexandernl) op

 

Bron • RTL Z