Business

Jonge ondernemers starten groene retourservice voor pakketjes

Sjors Rodenburg • 31 augustus 2017 20:57 @SjorsRodenburg

Quinten Muller (links) met zijn broer Olivier: "In 2025 zijn we de grootste Europese speler." Beeld © Returnista

Lelijk, te groot of juist te klein. Iedereen die weleens online shopt kent de irritatie: je moet je broek of schoenen terugsturen. En daarvoor moet je helemaal naar een afhaalpunt. Daar gaan Olivier en Quinten Muller (25 en 23) verandering in brengen. Met hun startup Returnista kunnen online shoppers waar en wanneer ze maar willen een pakket retour aanbieden.

Het bedrijf komt voort uit gedeelde frustratie, vertelt oprichter Quinten Muller. Toen hij en zijn broer voor de zoveelste keer in de rij stonden bij de sigarenboer in de buurt om hun niet-passende schoenen terug te sturen, wisten zij: dit kan en moet beter. Een idee was geboren.

Duurzaamheid belangrijk

De jonge ondernemers gingen op zoek naar een partner met een logistiek netwerk. Een belangrijke voorwaarde was dat de afhalers de pakketjes op de fiets zouden komen halen, zegt Muller. "Wij vinden duurzaamheid belangrijk. De grote steden zijn verstopt door bezorgbusjes. Bovendien is fietsen het snelst en het goedkoopst."

Via via kwamen ze uit bij postbedrijf Sandd, dat na een pitch direct brood zag in hun idee. "Het was liefde op het eerste gezicht", blikt Muller terug. Sandd is aandeelhouder van Returnista, hoeveel procent van de aandelen het postbedrijf bezit, willen beide bedrijven niet zeggen.

Eigen look and feel

Consumenten die hun aankoop terug willen sturen, kiezen via de website van de retailer een timeslot en locatie waarna een afhaler van Sandd het pakket komt ophalen. Hoewel de retailers gebruikmaken van de software van Returnista treden zij slechts op als facilitator, vertelt Muller. "Onze klanten kunnen de website in hun eigen look and feel inrichten, zodat het lijkt alsof zij de afzender zijn."

Dat er markt voor hun dienst is, toont ons online koopgedrag wel aan. Uit de meest recente cijfers (2015) van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat er jaarlijks ruim 200 miljoen pakketjes worden verstuurd. Ongeveer een derde daarvan gaat retour afzender, blijkt uit verschillende onderzoeken. Klanten van Zalando sturen zelfs de helft terug.

Honderden miljoenen

Returnista verdient per geretourneerde bestelling. De hoogte daarvan hangt af van het aantal transacties van de klant. "Een heel grote webshop betaalt dus minder", legt Muller uit. Exacte bedragen wil de ondernemer niet noemen, maar het bedrag komt ongeveer overeen met de kosten van een verzending via een pakketpunt. Enkele euro's dus.

Als we uitgaan van 60 miljoen teruggestuurde pakketten per jaar kost dat de webshops jaarlijks enkele honderden miljoenen euro's. Maar dat is niets vergeleken met de opbrengst, stelt Muller. Hij haalt een onderzoek aan van de Groningse promovendus Alec Minnema, die concludeert dat webwinkels die er een retourneerbeleid zonder retourneerkosten op na houden meer verkopen.

Pilot in Amsterdam en Rotterdam

Inmiddels draait het bedrijf een pilot met verschillende moderetailers in Amsterdam en Rotterdam, waaronder herenfashionketen Oger en brillenverkoper Ace & Tate. En daar worden de komende maanden veel nieuwe klanten aan toegevoegd, bezweert Muller. "Daar zitten grote namen bij, die iedereen kent. Er hoeven alleen nog maar wat handtekeningen worden gezet."

Ook schoenenwinkel Omoda maakt sinds begin juli gebruik van Returnista. Dagelijks sturen zo'n tien klanten in Rotterdam hun schoenen via de ophalers van Sandd terug. Volgens manager klanttevredenheid Jan Pieter Honkoop is de dienst een goede aanvulling op de bestaande service. "Onze klanten vinden het retourneren van schoenen vervelend. Hiermee maken wij onze klanten weer een beetje blijer."

Grote ambities

Hoewel de schoenenketen nog moet evalueren, zijn de eerste resultaten veelbelovend, zegt Honkoop. "De klanten die wij erover spreken, zijn heel positief." Ook kost het Omoda niets extra's, omdat het terugsturen van schoenen via de bekende pakketpunten al gratis was. Honkoop: "In die zin verandert er voor ons niets."

De broers steken hun ambities niet onder stoelen of banken. Na de pilot in Amsterdam en Rotterdam volgen andere grote steden. In het eerste kwartaal van 2018 moet het bedrijf landelijke dekking hebben, een voorwaarde om ook grote partijen aan zich te kunnen binden. Daarna volgt de rest van Europa. Muller: "In 2025 zijn we de grootste Europese speler."

Bron • RTL Z / Sjors Rodenburg