Business

Retailexpert: Maak keuzes, anders verlies je net als V&D

Erik Rezelman • 24 december 2015 12:00 @rezel

Beeld ©

"In Nederland zijn nog zat goede winkels", analyseert merken- en retaildeskundige Paul Moers tegenover RTLZ. "De sector staat nu wel slecht in de pers, maar we hebben bijvoorbeeld ook helemaal geen warenhuis-probleem. De Bijenkorf draait uitstekend, alleen de V&D is slecht."

Door alle negatieve berichten over de ellende bij de V&D, DA drogisterijen en de winkels van Macintosh staat de winkelsector momenteel slecht in het nieuws, maar Moers maakt zich geen zorgen over de branche: "Het is niet zo dat het slecht gaat in de hele retail, ik heb nog wel vertrouwen. Ik zie prachtige uitzonderingen, ook lokaal, als Hajenius in Amsterdam en Bakkerij De Groot in Den Bosch. Die weten schitterend te overleven."

"Een goede winkel heeft een duidelijke en heldere visie en dat mist bij V&D."

Wat zijn nu de goede winkelketens?
Moers: "Maak keiharde keuzes en je behoort tot de winnaars, anders zit je bij de verliezers als de V&D. Er zijn nog zat goede winkels in Nederland, met prachtige merken, en een duidelijke en heldere visie." Moers noemt met gemak een rijtje winkelketens die het buitengewoon goed doen:

  • Bijenkorf
  • Albert Heijn
  • Jumbo
  • Action
  • Rituals

"De Bijenkorf draait uitstekend. Bij de Action is het schatgraven naar zeer goedkope en leuke spullen. Albert Heijn en de Jumbo doen het ook buitengewoon goed en Rituals is een prachtig merk, onderscheidend product, goede atmosfeer in de winkel en goede bediening."

Wat is de visie?
Volgens Moers zijn er wel nog een aantal winkelketens die in de gevarenzone zitten. "Die winkels hebben geen toegevoegde waarde."

Dit zijn volgens de retaildeskundige de potentiële kandidaten die in de moeilijkheden komen:

  • Blokker
  • Hema
  • Bristol
  • Kijkshop

Moers mist bij deze bedrijven visie: "Het is niet duidelijk wat ze zijn, ze moeten keuzes maken. Ik zie bijvoorbeeld geen toegevoegde waarde bij de Bristol en de Kijkshop, er is daar weinig mogelijk. Ik mis vaak een visionaire CEO. Ik mis toptalent."

"Gelukkig heeft Blokker nu wel Robert Bohemen aangetrokken als marketingdirecteur. Als er één goede retailer is dan is het Bohemen, toptalent. Hij moet nu snoeiharde keuzes maken. Bohemen was zeer succesvol bij de Bijenkorf."

Bron • RTL Z / Erik Rezelman