Business

Omzet Facebook valt 51 procent hoger uit

01 februari 2017 22:42

Beeld © Getty

Facebook heeft de helft meer omzet gemaakt in het vierde kwartaal in vergelijking met een jaar eerder. Adverteerders stonden vooral in de drukke periode rond de feestdagen in de rij om via onder meer Facebook en Instagram consumenten te bereiken.

In totaal kwam de omzet uit op 8,8 miljard euro, 51 procent meer dan in dezelfde periode in 2015. Over het hele jaar genomen, steeg de omzet nog meer: van bijna 18 miljard in 2015 naar ruim 27,5 miljard vorig jaar. Dat is een stijging van 54 procent. 

De winst van het bedrijf in het laatste kwartaal kwam uit op 3,5 miljard dollar. De jaarwinst bedroeg 10,2 miljard dollar. Topman Mark Zuckerberg keek tevreden terug op 2016, maar zei ook dat er nog een hoop werk te doen is om mensen 'samen te brengen'. 

Facebook is, na Google-moeder Alphabet, de nummer twee in de markt voor mobiele advertenties. Ook via Instagram timmert het bedrijf stevig aan de weg. Het aantal gebruikers voor Instagram steeg tot meer dan 600 miljoen.

1,9 miljard actieve gebruikers

Het aantal maandelijks actieve gebruikers voor Facebook zwol aan tot 1,86 miljard. Ruim 1,2 miljard daarvan kunnen geen dag zonder de netwerksite en 1,74 miljard gebruikers verschaffen zich via de smartphone toegang tot het platform.

In de zogeheten nabeurshandel maakte het aandeel Facebook een koerssprong, geholpen door analistencommentaren waarin Facebook als "fundamentele speler" in de advertentiemarkt wordt bestempeld.

Eerder vandaag werd ook bekend dat Facebook aan een eigen video-app werkt voor televisie. 

Bron • RTL Z