Business

Na CoolBlue haalt ook Hema haar advertentie weg bij Breitbart

27 januari 2017 22:36

Beeld ©

Steeds meer Nederlandse bedrijven halen hun advertentie van de omstreden website Breitbart af.

'Does feminism make women ugly?' en 'Paris streets turned into warzone by violent immigrants.' Zomaar wat koppen boven twee artikelen op de Amerikaanse website Breitbart.

In Nederland hadden veel mensen nog nooit van Breitbart gehoord; totdat de baas van de website - Steve Bannon - de chef strategie van de Amerikaanse president Donald Trump werd. Toen stond de website ineens in de spotlights. Nederlandse bedrijven willen niet geassocieerd worden met Breitbart, dat eerder seksistische en racistische artikelen publiceerde.

Reeks bedrijven zet Breitbart op zwarte lijst

Deze week besloot CoolBlue al Breitbart op haar zwarte lijst te zetten, meldde Adformatie. Na een klacht van Hema-klant Lars Boelen op Twitter, gaf het Nederlandse bedrijf op Twitter aan er 'meteen voor te zorgen' dat de advertentie op de site wordt verwijderd. We hebben de Hema geprobeerd te bellen om te vragen naar een toelichting, maar er was geen woordvoerder bereikbaar voor commentaar.

Hema is niet de eerste

Andere Nederlandse organisaties ondernamen eerder hetzelfde, schrijft BNR. Zo besloten Het Concertgebouw, ING, Luchtverkeersleiding Nederland, reisorganisatie Kras, het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en Basic Fit hun advertentie van de site te halen.

De bedrijven adverteren via Google Ads en wisten niet dat hun advertentie op de rechts-populistische site te zien was. Via een zwarte lijst hebben de bedrijven aangegeven dat Breitbart vanaf nu een no go area is.  

Bron • RTL Z