Business

Amsterdams avocadorestaurant wordt internationale keten

Frederique Dormaar • 19 september 2017 06:01 @dormaar

play 13 min

Ze zijn pas een half jaar open en nog altijd staan er rijen voor de deur van het restaurantje in de Amsterdamse Pijp. The Avocado Show is zó populair dat het de wijde wereld intrekt. "Binnen vijf jaar hebben we honderd vestigingen."

Op de menukaart van The Avocado Show staan allerlei gerechten met avocado's: van pannenkoeken tot smoothies en van brownies tot hamburgers.

Rijen voor de deur

Milaan, Berlijn, Barcelona, Parijs. Het is nog niet duidelijk in welke wereldstad de volgende Avocado Show zijn deuren opent, maar dat het gaat gebeuren staat vast. "We zijn in eerste instantie met vijftien Europese steden in gesprek. Eind dit jaar gaan we de eerste tekenen en begin 2018 gaan de eerste nieuwe vestigingen open." zegt eigenaar Ron Simpson.

In maart 2017 begon hij samen met zijn compagnon 's werelds eerste avocado-restaurant. Voor opening hadden ze al 1500 reserveringen binnen. "Nog steeds staan er rijen voor de deur."

Vrouw van de avocado-wereld

Het succes werd direct opgemerkt door ondernemer en investeerder Shawn Harris. Harris richtte in 2001 Nature's Pride op. Dit bedrijf in het Westland handelt in exotisch fruit en is Europees marktleider in 'ready to eat' avocado's.

Onlangs heeft Harris een stap terug gedaan in haar bedrijf. Ze wilde gaan investeren in startups en scaleups. Toen ze het concept van The Avocado Show zag, vond ze dit direct bij haar passen.

"Ik ben de vrouw van de avocado-wereld. Met twintig jaar in de business heb ik heel veel kennis en ervaring die Ron misschien nog mist. Ik kan hem ondersteunen zonder zelf constant bezig te zijn. Ik wil nu ook een beetje van mijn leven genieten."

4,5 miljoen per week

Avocado's zijn razend populair. In 2008 aten Nederlanders nog 10 miljoen kilogram avocado, in 2016 was dat 39 miljoen. We zijn dus in acht jaar tijd vier keer zoveel avocado's gaan eten. Dit jaar wordt opnieuw een stijging verwacht.

Harris heeft de vraag naar avocado's zien stijgen. "Wij zijn meegegroeid met het succes. In 2006 begonnen we met het rijpen van avocado’s. Toen rijpten we 10.000 stuks per week. Nu zijn dat tussen de 3 en 4,5 miljoen per week."

Groene bubbel

Zowel Harris als Simpson zijn niet bang dat ze met een hype te maken hebben en dat de 'groene bubbel' na verloop van tijd uit elkaar spat. Harris: "Het is lekker, gezond, hip, wat wil je nog meer? De vraag is flink gestegen. Ik zie nog steeds enorme groeimogelijkheden."

Harris investeert in totaal 5 miljoen euro in The Avocado Show, verspreid over twee jaar. Binnen een half jaar moeten de eerste nieuwe restaurants open en over vijf jaar moet The Avocado Show wereldwijd honderd vestigingen tellen.

The sky is the limit

Dat is niet te ambitieus, vindt de geboren Amerikaanse: "In de States heb je de hamburger restaurantketen Shake Shack. Die zijn in enkele jaren gegroeid naar een beurswaarde van 1,2 miljard dollar. Met een avocado kun je veel meer kanten op dan met hamburgers. Avocado’s kunnen ook als ontbijt, lunch of in een smoothie. The sky is the limit."

Bron • RTL Z / Frederique Dormaar

Gerelateerde artikelen