Beurs

Joon: de airline speciaal voor millennials

20 juli 2017 19:06

Joon: de airline speciaal voor millennials
Joon richt zich specifiek op de millennials. Beeld © Air France

Kort en pittig. Met het nieuwe dochterbedrijf Joon hoopt luchtvaartmaatschappij Air France 'millennials wiens levensstijl draait om digitale technologie' aan zich te binden. De eerste vluchten zijn komend najaar.

Dat heeft de Franse airline vandaag bekendgemaakt. In de loop van volgend jaar wordt de dienstverlening uitgebreid met vluchten naar verre oorden. "Joon is een lifestylemerk en een gemoedstoestand", schrijft het bedrijf in het persbericht. "Kort, pittig en internationaal. De naam Joon is bedacht om mensen van over de hele wereld aan te spreken."

Wat de website van het bedrijf wordt, is nog niet bekend. Joon.com, dat in handen is van de op de Kaaimaneilanden geregistreerde domeinhandelaar Unregistry Market, wil het domein van de hand doen voor 95.000 dollar, schrijft het bedrijf aan RTL Z.

Geen prijsvechter

Het project, dat eerder bekend stond als project Boost, moet Air France weer laten groeien. Het kostte de zustermaatschappij van KLM veel moeite om de vakbonden te overtuigen van nut en noodzaak van het plan. Ook de piloten sputterden tegen. Om hen tegemoet te komen, krijgen zij dezelfde voorwaarden als de piloten van Air France.

Joon is geen prijsvechter, maar moet dankzij lagere kosten wel beter dan Air France kunnen concurreren met luchtvaartmaatschappijen, met name die uit het Midden-Oosten. Er komt nieuw cabinepersoneel, dat wél werkt met soberdere arbeidsvoorwaarden dan de collega's bij het moederbedrijf.

Kosten verlagen

Bij Air France liepen veel pogingen om de kosten substantieel te verlagen de afgelopen jaren vast op verzet van de bonden. Omdat KLM het wel voor elkaar kreeg om al het personeel harder en efficiënter te laten werken, kreeg de Nederlandse tak van de groep ruimte om het vluchtaanbod te vergroten, terwijl in Frankrijk pas op de plaats werd gemaakt.

Die situatie deed de toch al matige onderlinge verstandhouding geen goed. Daarom presenteerde Janaillac vorig jaar, enkele maanden na zijn aantreden, een plan om het vertrouwen te herstellen. Belangrijk onderdeel daarvan is de nieuwe dochtermaatschappij, die Air France in staat stelt in ieder geval op de meest verlieslatende routes de kosten te drukken.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen