Bedrijven

Volkswagen pompt 70 miljard in elektrisch, maar blijft diesels koesteren

Michaël Niewold • 13 september 2017 06:27 @michaelniewold

Volkswagen pompt 70 miljard in elektrisch, maar blijft diesels koesteren
Volkswagentopman Matthias Müller in de VW Sedric, een prototype. Beeld © AFP

De een na de andere autofabrikant werkt aan de omslag van verbrandingsmotoren naar hybride en elektrische auto's. Ook Volkswagen gaat er meer geld in investeren. Maar stoppen met het maken van auto's met een verbrandingsmotor, dat is nog toekomstmuziek.

Na onder meer Daimler (het moederbedrijf van Mercedes-Benz), BMW en Volvo gaat ook Volkswagen meer inzetten op het elektrificeren van hun modellen. Maar dat betekent beslist niet dat het bedrijf ook maar in de verste verte plannen heeft om afscheid te nemen van de traditionele verbrandingsmotor. Want net als de concurrenten, blijft het bedrijf nog zeer afhankelijk van de verkoop van auto's die rijden op benzine of diesel. 

Volledig elektrische auto's zijn vanwege de batterijen namelijk duur om te maken en fabrikanten verdienen er minder aan, zo verklaarde autojournalist Carlo Brantsen de spagaat waar fabrikanten in zitten. Toch moeten ze wel elektrische auto's bouwen om aan EU-regels voor CO2 te voldoen.

Belangrijke rol voor diesels blijft

Volkswagen ziet zelfs nog een belangrijke rol weggelegd voor het verminderen van CO2 voor zijn dieselmotoren, mailt een woordvoerder van de Volkswagen Group, waar ook merken als Audi, Skoda en Seat onder vallen. Het bedrijf wil dat in 2025 een kwart van alle verkochte auto's elektrisch aangedreven is.

Het bedrijf wil daarom maar liefst 80 nieuwe modellen op de markt brengen, zowel hybrides als volledig elektrisch aangedreven. Daar investeert het bedrijf 20 miljard euro in. In eerdere plannen ging het om dertig modellen en een investering van 10 miljard, schrijft Reuters

50 miljard voor batterijfabrieken

Om al deze auto's van batterijen te voorzien, maakt het bedrijf 50 miljard euro vrij. Het bedrijf schat in 2025 vier grote fabrieken voor het maken van accu's nodig te hebben om alle auto’s die het bouwt van batterijen te voorzien.


De fabriek van Volkswagendochterbedrijf Porsche in Stuttgart. (Foto: Getty Images)

Ook voor alle bestaande modellen die de Volkswagen Group maakt, worden hybride en elektrische versies gemaakt. Het gaat om zo'n 300 modellen, die uiterlijk in 2030 geëlektrificeerde versies moeten hebben. Hoeveel auto's écht volledig elektrisch aangedreven worden, wil het bedrijf nog niet zeggen.

'Wij zullen leidend zijn'

De bekendmaking van Volkswagens ambities is ook bedoeld om het gebutste imago weer wat op te vijzelen na dat dieselsjoemelschandaal. "We hebben de boodschap ontvangen en gaan aan de slag. De transformatie in onze sector is onstuitbaar en wij zullen die transformatie aanvoeren", aldus topman Matthias Müller.

Volkswagen werd in september 2015 betrapt op het op grote schaal manipuleren van uitstoottests in de Verenigde Staten door het installeren van software in enkele van de dieselmodellen. Het bedrijf betaalde miljarden euro's aan boetes en schadevergoedingen in de Verenigde Staten. 

Het bedrijf ligt op dit moment ook nog onder vuur vanwege beschuldigingen dat het zou hebben samengespannen met andere Duitse fabrikanten bij de ontwikkeling dieselmotoren. Die samenwerking leidde uiteindelijk tot het sjoemelschandaal, onthulde Der Spiegel. Volkswagen ontkent die beschuldigingen: overleg in de branche hoort er nu eenmaal bij, schreef het bedrijf in een reactie

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen