Bedrijven

Toekomst van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld onzeker

Maarten Veeger • 14 november 2017 19:40 @breakingsweep

Toekomst van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld onzeker
Een A380 van Emirates

De toekomst van de Airbus 380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, is onzeker. Hoewel het toestel tot wel 800 mensen kan vervoeren, is dat voor veel vliegmaatschappijen niet interessant. Emirates, die bijna de helft van alle A380-toestellen gebruikt, stelde deze week een lang verwachte mega-order uit.

De maatschappij vliegt al met ruim 100 toestellen van het type A380. Tijdens de luchtvaartshow deze week op Dubai werd verwacht dat het een order van 36 nieuwe toestellen zou plaatsen.

Maar in plaats daarvan bestelde Emirates veertig Boeings 787-10 Dreamliners, met een waarde van 15 miljard dollar. Dit middelgrote toestel is ook bedoeld voor intercontinentale vluchten.

Productie teruggeschroefd

Airbus heeft de productie van de A380 in het Franse Toulouse al teruggeschroefd. Op dit moment is alleen Emirates, dat nog tientallen toestellen geleverd moet krijgen, nog klant. Om toch nog wat te verkopen aan Emirates, moet Airbus mogelijk eerst oudere A380 toestellen terugkopen.

Amerikaanse maatschappijen vliegen niet met de A380. Er zijn wel Europese maatschappijen die ermee vliegen, maar vaak is dat met kleinere aantallen toestellen per maatschappij. Zo heeft Air France-KLM er tien.

Superhub

Alleen bij maatschappijen uit het Midden Oosten en Singapore Airlines is het toestel echt populair. Via grote hubs als Singapore, Qatar en Dubai vervoeren ze steeds meer mensen.  Volgens luchtvaarteconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam betekent het uitblijven van het grote succes van de Airbus 380 ook het failliet van de superhub-strategie. 

"Daarbij moet je heel veel reizigers bij elkaar 'stofzuigen' naar een centrale hub en vanuit daar dan met grote toestellen naar de andere kant van de wereld vliegen. De zakenreiziger eist echter een grote frequentie. Dat kan beter met kleinere toestellen. En je ziet dat het 'by-passing' van de superhub veel meer voorkomt."    

Klein en stil

Ook wordt een steeds groter vliegveld moeilijker beheersbaar, denkt De Wit: "De complexiteit van een superhub is enorm. Het raakt er ook vol. Kijk maar naar Schiphol en Londen. En ook om geluidsoverlast tegen te gaan kiezen maatschappijen vaak juist voor kleinere stillere vliegtuigen."

Emirates wil de order alleen plaatsen als Airbus de garantie geeft dat de A380 de komende tien tot vijftien jaar nog geproduceerd blijft worden. Volgens De Wit eist Emirates dat omdat ze met een jonge vloot wil blijven vliegen. "Het wil er zeker van zijn dat het toestel geleverd kan blijven worden."   

Voor de wat oudere toestellen moet vervolgens een tweede gebruiker worden gevonden. En dat valt niet mee. Airbus heeft al een aantal oude A380's van Singapore Airlines in de mottenballen gelegd. Een nieuwe koper heeft zich nog niet gemeld.

Gerelateerde artikelen