Bedrijven

Takeaway.com bezorgt restaurants hogere rekening

Michaël Niewold • 10 oktober 2017 07:53 @michaelniewold

Takeaway.com bezorgt restaurants hogere rekening
Beeld © ANP

In de jacht op meer omzet verhoogt eetbezorgsite Takeaway.com vanaf volgend jaar de commissies die restaurants moeten betalen als zij bestellingen via de site binnen krijgen. Als restaurants dat doorrekenen, betaalt de consument binnenkort meer voor zijn of haar bezorgmaaltijd.

Takeaway.com
57.90
-0.52%

Het gaat om een verhoging van maximaal 1 procent, al kan een woordvoerder niet uitsluiten dat dit voor sommige restaurants alsnog hoger wordt. "Ik kan het niet met zekerheid zeggen, want het gaat om 30.000 restaurants waar we allemaal verschillende afspraken mee te maken", zegt hij. 

"De hoogte hangt van het restaurant af, sommige restaurants krijgen volumekorting", legt hij uit.

Volgens Takeaway.com gaat het om een 'bescheiden' verhoging en blijft de commissie die het bedrijf vraagt lager dan die door concurrenten wereldwijd gerekend worden. Britse concurrent Just Eat rekent 14 procent, Takeway rekent volgens de woordvoerder 11 à 12 procent. 

'Wij bezorgen restaurants extra omzet'

Het bedrijf vindt dat het de tarieven best mag verhogen, omdat het ook voor extra omzet voor restaurants zorgt: "In Nederland zorgen we voor 65.000 euro extra omzet", per restaurant per jaar, zegt de woordvoerder.

"Wij kunnen deze claim op geen enkele manier controleren", laat Hans van der Kooij Koninklijke Horeca Nederland in een reactie weten. Hij voegt daar nog aan toe dat het nog maar de vraag is of het hier om autonome groei gaat, of het vervangen van al bestaande omzet.

'Wat is het effect?'

De brancheorganisatie adviseert haar leden goed te kijken naar het effect van de verhoging van de commissie. "Als dat niet het geval is, moet je je als ondernemer afvragen of deelname aan een dergelijk platform nog steeds interessant is of dat je het beter zelf kunt gaan doen", zegt Van der Kooij.

De verhoging geldt behalve voor Nederland ook voor Duitsland, België, Oostenrijk en Polen gaat per 1 januari volgend jaar in. Takeaway rekent op 5 procent extra omzetgroei.

Nederland groeimotor

Takeaway.com heeft in het derde kwartaal 40 procent meer bestellingen bezorgd dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal gaat het om 17 miljoen bezorgde maaltijden. Kwartaal op kwartaal steeg het aantal bestellingen minder hard, in het tweede kwartaal werden 16 miljoen maaltijden bezorgd.

Nederland blijft de groeimotor van het bedrijf, met 7 miljoen bezorgde maaltijden (een stijging van 34 procent). Met de winst die daarmee wordt gehaald, wil het bedrijf investeringen om verder te groeien in vooral Duitsland bekostigen. Het verhogen van de commissies zal het bedrijf daarbij geen parten spelen, denkt de woordvoerder. "We zitten 20 tot 30 procent onder het tarief van onze concurrentie."

Donkere maanden

Het bedrijf heeft hoge verwachtingen van het laatste kwartaal dit jaar, want in de donkere maanden bestellen mensen meer bezorgmaaltijden. "In de zomer hebben mensen alternatieven, zoals barbecueën of op het terras eten."

Concrete financiële resultaten meldt de maaltijdbezorger verder niet in het tussentijds handelsbericht in augustus. In het eerste half jaar steeg de omzet met ruim 50 procent, maar het verlies steeg met 89 procent nog harder: van 11,5 miljoen naar 22 miljoen euro

Kijk hier hoe het er achter de schermen bij Takeaway.com aan toe gaat:

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen