We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Bedrijven

Sanoma over 'interesse' De Mol: Nu.nl staat niet te koop

Michaël Niewold • 14 september 2017 07:02 @michaelniewold

Sanoma over 'interesse' De Mol: Nu.nl staat niet te koop
De redactie van Nu.nl in Hoofddorp (in 2014). Beeld © Archieffoto ANP

Uitgeefconcern Sanoma is niet van plan om nieuwssite Nu.nl te verkopen. Dat meldt een woordvoerster aan RTL Z in reactie op een bericht dat media-tycoon John de Mol de site over zou willen nemen voor 100 miljoen euro.

"Wij zien Nu.nl als centraal onderdeel van Sanoma. Er is dus geen sprake van overweging tot verkoop zoals alle partijen weten", laat de woordvoerster weten. Wel stelt ze dat er 'vele partijen geïnteresseerd zijn'. 

De Mol zou met zijn Talpa Holding een bedrag van 100 miljoen euro willen betalen voor Nu.nl, schrijft Het Financieele Dagblad op basis van bronnen in de financiële wereld en de media. Talpa reageert niet direct op een verzoek om commentaar. 

De media-ondernemer en het Finse bedrijf zijn geen onbekenden van elkaar, ze waren jarenlang samen eigenaar van tv-bedrijf SBS. Eerder dit jaar kwam dat bedrijf volledig in handen van Talpa Holding, voor een bedrag van 237 miljoen euro

Media-imperium bouwen

Met een overname van Nu.nl zou De Mol een nieuwe tak toevoegen aan Talpa Holding, dat hij wil uitbouwen tot een mediabedrijf dat op alle fronten in medialandschap actief is. 

Die ambitie kreeg een stevige knauw toen de overname van uitgeefconcern Telegraaf Media Groep niet lukte. Het Vlaamse Mediahuis had weliswaar een lager bod dan De Mol, maar de grootaandeelhouders van het moederbedrijf van De Telegraaf wilden niet aan De Mol verkopen. 

Winst Sanoma onder druk

Sanoma kan het geld overigens goed gebruiken. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde de winst met bijna de helft en ook de omzet daalde. Een groot deel van het verlies kwam overigens doordat het bedrijf fiks moest afschrijven op SBS na de verkoop aan Talpa. Daarnaast heeft het bedrijf last van dalende inkomsten uit reclame.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen