Bedrijven

Rel met adverteerders GeenStijl kan uitgever TMG miljoenen kosten

Mathijs Smit • 04 mei 2017 17:18 @Mathijs__Smit

Rel met adverteerders GeenStijl kan uitgever TMG miljoenen kosten
Beeld © ANP

Telegraaf Media Groep (TMG) kan miljoenen verliezen als adverteerders zich massaal terugtrekken van TMG-websites GeenStijl en Dumpert. Maar zelfs als dat gebeurt, is er voor de uitgever geen man overboord.

Afgelopen twee weken ontstond flinke commotie rondom websites GeenStijl en Dumpert, nadat columnisten van NRC Handelsblad en de Volkskrant adverteerders onder druk zetten om hun advertenties van deze sites te weren, vanwege de vrouwonvriendelijke inhoud ervan. 

Onder die adverteerders zitten bekende namen als Hak, Honig, Renault, de Efteling, TUI, ICI Paris en Run for Kika. Een handvol adverteerders liet afgelopen dagen weten hun advertenties terug te trekken of nieuwe campagnes te heroverwegen. Vandaag kondigden onder meer Grolsch en het ministerie van Defensie aan hun campagnes op de sites voorlopig stop te zetten.

Opbrengsten

Het is de vraag hoeveel dat het uitgeefconcern in het slechtste geval kan kosten. Uit het jaarverslag van TMG blijkt dat het bedrijfsonderdeel TMG Digital, waaronder GeenStijl en Dumpert vallen, goed is voor een omzet van 35 miljoen euro. Daarvan is 9,8 miljoen euro afkomstig van advertenties.

Een woordvoerder van het uitgeefconcern benadrukt dat die miljoenen niet alleen afkomstig zijn van GeenStijl en Dumpert. "Het betreft de advertentie-omzet van alle digitale merken, zoals Relatieplanet, Gaspedaal, Autobahn, Jaap en Speurders." Ook valt er nog een klein deel printadvertenties van dochter Bohil onder. Hij bevestigt dat GeenStijl en Dumpert van alle sites wel het grootste bereik hebben.

Dumpert is goed voor 8 miljoen gebruikers en bijna 151 miljoen videoviews per maand. GeenStijl heeft maandelijks bijna 1,9 miljoen gebruikers. Gezien dat grote bereik is het aannemelijk dat die merken goed zijn voor een substantieel deel van de totale advertentie-omzet van TMG Digital.

TMG kan miljoenen verliezen

Als alle adverteerders zich zouden terugtrekken van GeenStijl en Dumpert, kan dat TMG dus miljoenen kosten. Het is echter nog maar de vraag of dat daadwerkelijk gebeurt. Tot nu toe heeft slechts een handjevol adverteerders laten weten te willen stoppen, of hun advertenties te heroverwegen.

Verder is het de vraag of de advertentieruimte die de vertrekkers 'achterlaten' niet gewoon zal worden ingenomen door andere adverteerders, die wel willen profiteren van het bereik van de populaire sites.

Zelfs als TMG enkele miljoenen aan advertentie-inkomsten zou mislopen, is er geen man overboord. Het uitgeefconcern boekte vorig jaar een omzet van 421 miljoen euro. Ook in vergelijking met de bijna 19 miljoen euro aan kostenbesparingen die TMG vorig jaar doorvoerde, is het bedrag beperkt.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen