Bedrijven

Rabo past misleidend spotje aan, lost voedselprobleem niet op

17 november 2017 12:15

Rabo past misleidend spotje aan, lost voedselprobleem niet op
Een screenshot uit de gewraakte reclame Beeld © YouTube

Rabobank gaat een spotje aanpassen waarin de bank zich profileert als een zeer duurzame bank. Bij de Reclame Code Commissie is een klacht binnengekomen van een boze Limburger over de belofte van de bank om 'samen het wereldvoedselprobleem op te lossen'.

De zin 'stel je eens voor dat we samen het voedselprobleem oplossen en dat je ons aan die belofte mag houden' is volgens de Reclame Code Commissie misleidend, omdat Rabobank niet aannemelijk kan maken dat de aanpak van de bank inderdaad het voedselprobleem oplost. Dat bevestigt Rabobank na berichtgeving van de Limburger.

Aanpassen wat moet

De Reclame Code Commissie heeft de uitspraak nog niet gepubliceerd, omdat formeel de beroepstermijn nog niet is afgelopen. Rabobank zegt desgevraagd wel tegen RTL Z dat de zin uit de commercial wordt geschrapt op aandringen van de reclamewaakhond.

"Ons is gevraagd om de reclame aan te passen, wij passen aan wat aangepast moet worden", zegt een woordvoerder van de bank.

Geen boete

De aanbevelingen van de Reclame Code Commissie zijn in principe niet bindend, maar in vrijwel alle gevallen worden ze wel opgevolgd, vertelt een woordvoerder van het instituut. Pas als een misleidende reclame gewoon op de buis blijft, doet de RCC eventueel een melding bij de Autoriteit Consument en Markt.

De ACM kan uiteindelijk een boete opleggen, maar dat is vrijwel nooit nodig. In dit geval dus ook niet, want Rabobank past de reclame aan.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen