Bedrijven

PLUS scoort met kerstspotje over gescheiden ouders: 'Dit laat zien hoe het ook kan'

12 december 2017 14:08

PLUS scoort met kerstspotje over gescheiden ouders: 'Dit laat zien hoe het ook kan'
Een screenshot uit de kerstreclame van PLUS. Beeld © YouTube/PLUS

Eerste kerstdag bij papa, de tweede bij mama. Voor kinderen van gescheiden ouders kan Kerst soms best vermoeiend zijn. Maar het kan ook anders, laat de nieuwe kerstcommercial van supermarktketen PLUS zien. En die frisse blik is best welkom.

In de commercial, die de laatste dagen veel gedeeld wordt op internet, is te zien hoe een meisje constant heen en weer reist tussen haar vader en moeder. Bij haar alleenstaande vader staat een klein kerstboompje, terwijl ze zich met haar moeder voorbereidt op een uitgebreid kerstdiner met de hele familie. Uiteindelijk bedenkt het meisje een list, waardoor het gezin toch even herenigd is.

Artikel gaat verder na de video

Confronterend

Naast de vele ontroerde reacties kwam er ook kritiek op de reclame van PLUS. Voor kinderen van gescheiden ouders die geen kerst met elkaar vieren, zou het spotje te confronterend en pijnlijk zijn. 

Begrijpelijk, vindt Marsha Pinedo van Stichting Villa Pinedo, een plek voor kinderen van gescheiden ouders. "De kerst kan een heel stressvolle periode zijn voor ouders van gescheiden kinderen", vertelt ze aan Editie NL. "Wanneer ben ik waar, is alles wel goed geregeld? Ze moeten aan veel dingen denken."

Zo kan het ook

Toch is Pinedo heel tevreden over het spotje van de supermarktketen, die voor het verhaal advies zocht bij haar stichting. "Het gaat nog te vaak alleen over vechtscheidingen, deze reclame laat zien hoe het ook kan", zegt ze. "Het is geen doel op zich dat alle gescheiden ouders samen kerst vieren. Natuurlijk is dit een suikerzoete reclame, daar moet je een beetje doorheen kijken. Maar het gaat om de intentie, dat gescheiden ouders bij elkaar binnen kunnen komen en elkaar een fijne kerst kunnen wensen."

'Meeste emotie wint'

PLUS is niet de enige supermarkt die emoties losmaakt met haar kerstreclame. Zo gaat het spotje van de Albert Heijn dit jaar over eenzaamheid onder ouderen. En in de reclame van de Jumbo ziet een vader af van het kappen van een kerstboom, omdat deze bewoond wordt door bosdieren. Het lijkt een recept voor tranentrekkers, die ook Nederlandse winkels steeds vaker inzetten tijdens Kerst.

"Het is een trend die is overgewaaid vanuit Engeland en Amerika, daar proberen ze zoveel mogelijk indruk te maken met de kerstreclames", vertelt Jack de Graaff van reclamebureau Mensch. De meest bekende zijn die van warenhuis John Lewis, die mensen elk jaar weer tot tranen roeren. En dat is goed voor de reputatie van het bedrijf, zegt De Graaff. "Het lijkt wel een wedstrijd, wie raakt de mensen het meest? Uiteindelijk wint de commercial die de meeste emotie oproept."

Mis niets meer van Editie NL: like ons op Facebook. Dagelijks leuke livestreams, en de laatste nieuwtjes in artikelen, video's en foto's. 

Kijk hier de video:

 

 

Meer op rtlnieuws.nl:

Bron • Editie NL

Gerelateerde artikelen