Bedrijven

Ondanks belofte komt zelfrijdende Tesla er nog niet, te veel tegenslag

26 oktober 2017 20:35

Ondanks belofte komt zelfrijdende Tesla er nog niet, te veel tegenslag
Tesla's aan de lader op een parkeerplek in Shanghai. Beeld © EPA

Een jaar geleden kwam Tesla met het nieuws dat alle nieuwe auto's hardware zouden krijgen die de auto's in staat stelt helemaal zelfstandig te rijden. Autobezitters betaalden hier 8000 dollar extra voor, maar tegenslag na tegenslag zit de belofte van ceo Musk in de weg.

"Veiliger dan een menselijke bestuurder, goed voor een duurzame toekomst." Mooie woorden van Tesla in een bericht van oktober 2016, toen het bekend maakte dat alle auto's met 'zelfrijdende hardware' werden uitgerust. 

Radar voor obstakels

Acht camera's moeten 360 graden rondom de auto alles in de gaten houden, tot maximaal 250 meter ver. Er zijn twaalf ultrasone sensoren die de camera's ondersteunen en zowel zachte als harde objecten kunnen spotten, en zo bijna twee keer verder kunnen kijken dan het vorige systeem.

Daarnaast is er ook een radar die vooruit kijkt en obstakels kan zien als het hard regent, flink mist of als er een hoop stof op de weg is.

Wie de hardware in de toekomst zou willen gebruiken moest hiervoor 8000 dollar neertellen. Het systeem later activeren kon ook, maar dan wel voor 2000 dollar meer. In vijf tot tien jaar zouden de zelfrijdende auto's overal rijden.

Zelfrijdend van LA naar New York

Er waren nog wel wat mitsen en maren, waaronder veiligheidstesten en akkoord van toezichthouders. Tesla-ceo Elon Musk deed wel een belofte: "Voor het einde van 2017 rijdt een zelfrijdende Tesla van Los Angeles naar New York."   

De vraag is of die belofte waargemaakt kan worden. Auto's die sinds 2016 zijn gemaakt hebben juist minder opties gekregen dan oudere modellen en Tesla-bestuurders vragen zich in diverse Amerikaanse media af of hun auto's ooit zelfrijdend zullen worden. 

"Ze kunnen nog geen kilometerbord herkennen, dus er lijkt een lange weg te gaan", aldus Ian Jordan, die een Model S heeft tegen de Amerikaanse technoligienieuwssite The Verge. 

Tegenslag op tegenslag

Het afgelopen jaar kende het bedrijf aardig wat tegenslagen. Het bleek mede schuldig aan het ongeluk met een Tesla in Florida waarbij de bestuurder om het leven kwam. Een vrachtwagen die linksaf sloeg zag de tegemoetkomende Tesla, op dat moment bestuurd door de automatische piloot, over het hoofd zag. 

Eerder deze maand werden nog 11.000 auto's van het type Model X teruggeroepen vanwege een mogelijke fout in de stoelen achterin. In april moesten 53.000 auto's van het Model S en Model X terug vanwege problemen met de handrem.

Door productieproblemen kon Tesla in het afgelopen kwartaal pas 260 exemplaren van haar nieuwste type auto, de Model 3, bouwen. De ambitie aan het eind van dit jaar was 20.000 per maand. 


Bezoekers van een nieuwe Tesla showroom in Lissabon. (Foto: AFP) 

'Te gehypet'

Medewerkers van Tesla's 'fabriek van de toekomst' klaagden eerder dit jaar over de enorme werkdruk en gevaarlijke omstandigheden waaronder zij moeten werken. En het hoofd van de afdeling Autopilot vertrok in januari en zijn opvolger een half jaar later.

Barclays-analyst Brian Johnson spreekt tegenover Bloomberg van een 'productupdate die te gehypet is'. Tesla blijft optimistisch, al liggen er concurrenten op de loer. Het mediabedrijf citeert Tesla's verkoopdirecteur Jon McNeill die vorige week tijdens een besloten evenement in Amsterdam reageerde op een gefrustreerde bezoeker.

McNeill zei: "We lopen achter, ik ga dus geen beloftes doen maar wat ik wel kan zeggen is dat je de komende weken en maanden tevreden zult worden." En dat is mogelijk goed nieuws voor de onbekend aantal Tesla-rijders die al betaald hebben voor hardware waar ze vooralsnog niets aan hebben.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen