Bedrijven

Mooie cijfers Ahold: zowel bij Albert Heijn als in de VS stijgt de winst

Paul le Clercq • 08 november 2017 07:43 @Paul_le_Clercq

Mooie cijfers Ahold: zowel bij Albert Heijn als in de VS stijgt de winst
Beeld © ANP

Bij Ahold Delhaize ging het in het derde kwartaal beter dan verwacht. Dat komt naast Nederland vooral door de VS. Verder haalt het concern dit jaar meer voordelen uit de fusie tussen Ahold en Delhaize. Ook wordt er voor 2 miljard euro aan eigen aandelen ingekocht.

De omzet steeg in de maanden juli tot en met september met 7,4 procent tot 15,1 miljard euro. De nettowinst groeide met 54 procent tot 362 miljoen euro. Per aandeel is dat van 0,20 euro tot 0,29 euro.

De forse winststijging komt doordat Delhaize per 24 juli vorig jaar in de cijfers is meegenomen en nu dus wel het hele kwartaal. Voor een goed beeld van de gang van zaken kijken beleggers naar het onderliggende operationele resultaat. Dat steeg met bijna 10 procent tot 595 miljoen euro. Dat is meer dan de stijging tot 569 miljoen waar beleggers vanuit waren gegaan.

Synergievoordelen en aandeleninkoop

De fusie met Delhaize levert dit jaar meer kostenvoordelen op dan eerder gedacht: geen 220 miljoen, maar 250 miljoen euro. In 2019 moet dat zijn gestegen tot 750 miljoen euro op jaarbasis. Daarvan zal een derde worden gestoken in de eigen merken. Tot nu toe bespaarde het concern dit jaar al 185 miljoen euro door de overname.

Beleggers zullen ook blij zijn dat Ahold Delhaize volgend jaar eigen aandelen wil gaan inkopen, voor in totaal 2 miljard euro. Daardoor stijgt de winst per aandeel, omdat er straks minder aandelen uitstaan. 

Ahold Delhaize haalt meer dan 60 procent van de omzet en winst uit de VS. Het bedrijf heeft last van de lage dollarkoers, iedere dollar omzet en winst in de VS is omgerekend in euro's minder waard. Zonder dit valuta-effect steeg de winst in de VS. 

Hogere prijzen in de VS

In de VS wist Ahold Delhaize weer de prijzen bescheiden te laten stijgen. Dat was eerder dit jaar nog een probleem. De ketens wisten ook marktaandeel te winnen.

Bij de supermarktketens van het 'oude' Ahold (zoals Stop & Shop en Giant Landover) daalde de omzet, alhoewel deze in dollars licht steeg. Maar het operationele resultaat nam met 35 procent toe tot 199 miljoen euro . De winkels van het voormalige Delhaize in de VS, zoals Hannaford en Food Lion, behaalden een 28 procent hoger operationeel resultaat van 132 miljoen euro.

Albert Heijn

Ook in Nederland, waar het ooit allemaal begon voor Ahold, gaat het  prima. De omzet nam met ruim 4 procent toe tot bijna 3,3 miljard euro. De operationele winst steeg met 13,3 procent tot 162 miljoen euro. Dat kwam mede door de groei van de online verkopen bij Albert Heijn.

Minder goed ging het in België, de oorspronkelijke thuismarkt van Delhaize. Daar daalde de omzet. Maar hier komt nog maar 4 procent van de winst vandaan. In landen als Griekenland, Roemenië en Servië, waar Delhaize al actief was, steeg de winst met ruim de helft. Hier wordt drie keer zoveel winst behaald als in België.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen