Bedrijven

Mercedes test stiekem een Tesla en rijdt die vervolgens aan gort

Michaël Niewold • 06 december 2017 12:57 @michaelniewold

Mercedes test stiekem een Tesla en rijdt die vervolgens aan gort
Een Tesla Model X in de fabriek in Tilburg. Beeld © Getty Images

Als je wil weten waar je concurrentie mee bezig is, dan is de beste manier om hun product eens even grondig te testen. Maar je kunt het beter niet doen op de manier van Mercedes.

De Duitse autofabrikant Daimler werkt hard aan elektrische auto's. En dan is het niet meer dan logisch om even te kijken waar Tesla mee bezig is. Normaal gesproken koop je dan gewoon een Model S of X, zou je zeggen. Zeker als je bedrijf vorig jaar een budget van 6,4 miljard euro had voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technieken. 

Maar in de research voor het ontwikkelen van een elektrische SUV besloot het ontwikkelteam van Daimler een Model X, te koop voor 200.000 euro, te huren bij Sixt. Dat bedrijf benaderde op zijn beurt een echtpaar uit de deelstaat Beieren dat drie Tesla's heeft om te verhuren.

Auto zwaar beschadigd

Het stel kreeg een vervelend belletje tijdens hun vakantie op Sicilië: hun Tesla was teruggebracht, maar de achterklep hing ernaast, onderdelen werden met plakband aan elkaar gehouden en de lak was beschadigd, schrijft Der Spiegel. De schade: 15.000 euro.

De vermoedelijke oorzaak: de auto was op en neer geweest naar een testcircuit bij Barcelona en de bestuurders hadden hem tot de limiet getest met hitte- en trillingstesten. Wie dat had gedaan, konden de eigenaren alleen niet meer zien op de gegevens van de boordcomputer.

Duitse grondigheid

Maar een slordige Mercedes-medewerker maakte het plaatje compleet. In het handschoenkastje van de auto lag namelijk nog een briefje met daarop de melding dat de auto fout geparkeerd stond. Afzender: een medewerker van het Mercedes Benz Technology Center in de Duitse plaats Sindelfingen.


Medewerkers van Mercedes tijdens het assembleren van de S-Klasse. (Foto: Getty Images)

Het Duitse stel eist in totaal nog 99.000 euro schadevergoeding van Sixt en Daimler, schrijft Zeit. Het stel denkt dat ze sterk staan omdat zij voor de verhuur nog expliciet hadden vermeld dat er geen testrit met hun auto gedaan mocht worden.

Laboratorium voor spionage

Dat automakers de modellen van de concurrent regelmatig helemaal uit elkaar halen is geen geheim. De Amerikaanse autobouwer GM heeft daar zelfs een compleet laboratorium voor, schrijft Wired.

Ook de ceo van Ford, Mark Fields, gaf vorig jaar ronduit toe dat zijn bedrijf alle auto's van de concurrent koopt, uit elkaar haalt en weer in elkaar zet, aldus Business Insider.

Het is overigens niet voor het eerst dat Mercedes betrapt wordt bij het stiekem testen van de concurrentie. Het bedrijf wilde begin dit jaar ook een prototype van een elektrische bestelbus testen. Om onder de radar te blijven, deed het bedrijf dat via een brievenbusfirma.

Onhandige bedriegers

Er was een klein maar belangrijk detail waar Mercedes geen rekening mee hield: het prototype was mede-ontwikkeld door Deutsche Post. En als er een bedrijf is dat precies weet wie er achter brievenbusfirma's zit, dan is het dit bedrijf, schrijft Der Spiegel

Mercedes Benz was niet direct bereikbaar voor commentaar. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen