Bedrijven

Heineken vervangt na 21 jaar Grolsch in de Arena

Chris Koenis • 17 juli 2017 15:14 @chriskoenis

Heineken vervangt na 21 jaar Grolsch in de Arena
In april werd bekend dat het stadion Johan Cruijff Arena gaat heten. Beeld © ANP

Vanaf het komend voetbalseizoen is er geen Grolsch-bier meer te verkrijgen in de Johan Cruijff Arena. De bierbrouwer wil het bod van concurrent Heineken niet evenaren.

Heineken
85.05
0.63%

Daarmee verdwijnt Grolsch voor het eerst sinds de opening in augustus 1996 uit het stadion. De brouwer is bovendien één van de oorspronkelijke partners van de Arena, waaraan het al sinds 1992 is verbonden.

Maar bij het sluiten van het nieuwe schenkenrechtcontract gaat de Arena de komende tien jaar in zee met Heineken. Ook AB InBev deed een bod. De financiële details van de deal worden niet bekend gemaakt.

'Andere investeringen'

Grolsch had als founder het recht om het bod van Heineken te evenaren, maar doet dat niet. Het bedrijf dat vorig jaar in Japanse handen kwam, wil zijn speciaalbieren en pilsmerken Kornuit, Peroni en Asahi Super Dry voortaan elders promoten.

"Grolsch heeft het aantal merken de laatste jaren sterk uitgebreid. We kunnen deze niet allemaal kwijt in de Arena en kiezen voor andere investeringen om verder te groeien", laat het bedrijf weten aan RTL Z.


Een impressie van de nieuwe gevel. (beeld: Soeters van Eldonk architecten)

Grote plannen

Heineken heeft grote plannen. Zo gaat het helpen bij de nieuwe inrichting van het stadion dat de komende jaren grondig wordt verbouwd. Ook gaat Heineken rondleidingen verzorgen die worden gecombineerd met de Heineken Experience, met ruim een miljoen bezoekers een grote toeristische trekpleister in het centrum van Amsterdam. De Arena zelf verzorgt nu jaarlijks 100.000 rondleidingen.  

Toch gaf die commerciële samensmelting uiteindelijk niet de doorslag. "Dit is de keuze van Grolsch", zegt de woordvoerder van de Arena. "Zij kiezen voor investeringen op andere plekken. Wij zijn blij met onze nieuwe partner Heineken, zij gaan naast de verkoop meedenken bij het ontwerp van horecagelegenheden op de nieuwe omloop."

Alcoholvrije wedstrijden

Aan de huidige alcoholregels rond specifieke evenementen verandert onder Heineken niets. Er mag in het stadion geen alcohol worden geschonken bij:  

  • Europese wedstrijden van Ajax
  • Zogeheten risicowedstrijden (vorig seizoen alleen Ajax - Feyenoord)
  • Europese (UEFA-)interlands van het Nederlands elftal.

Heineken noemt de Arena een bijzondere plek in de stad. "Wij gaan helpen om de inrichting van de omloop van de tweede ring optimaal te maken voor bezoekers. Denk daarbij aan de beleving en aanwezige horeca- en tappunten."

In het stadion worden jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen glazen bier verkocht. De ruim vijftig biertanks en in totaal vijf kilometer aan bierleidingen worden overgenomen van Grolsch. Naast Heineken pils zullen onder meer Heineken 0.0, Apple Bandit, Desperados en de Brand-speciaalbieren van de brouwer verkrijgbaar zijn.

Eerste wedstrijd 

Al bij het eerstvolgende evenement zal Heineken zichtbaar zijn in de Arena. Dat is op 2 augustus, als Ajax het in de derde voorronde van de Champions League opneemt tegen OGC Nice.

Bron • RTL Z / Chris Koenis

Gerelateerde artikelen