Bedrijven

Foutje: ABN Amro geeft oude bankrekeningnummers aan klanten

22 november 2017 09:56

Foutje: ABN Amro geeft oude bankrekeningnummers aan klanten
Beeld © ANP

Zo'n 12.000 klanten van ABN Amro hebben dit jaar door een vergissing hetzelfde rekeningnummer gekregen als klanten van het oude Fortis Nederland.

ABN AMRO
26.83
0.86%

Dat meldt De Telegraaf. De rekeningnummers waren overgedragen aan de Europese betalingsverwerker Equens, omdat er indertijd een tekort aan rekeningnummers voor banken in het eurogebied ontstond.

ABN Amro reageerde niet direct op een verzoek om commentaar van RTL Z.

Dubbele nummers

Door een fout bij de integratie van de systemen bij de fusie tussen Fortis en ABN Amro in 2010 zou de blokkade van de vervallen nummers onopgemerkt zijn gebleven. Vorige maand werd de uitgave van de dubbele nummers bij een geblokkeerde spoedoverboeking ontdekt.

De kans dat geld naar een verkeerd persoon of bedrijf is overgemaakt, lijkt overigens niet groot, schrijft de krant. Europese bankrekeningnummers bevatten sinds 2014 via het IBAN-systeem een eigen land- en specifieke bankcode. 

​Naamcheck

​Klanten van de ABN Amro met een verkeerd bankrekeningnummer krijgen een nieuwe. Of de bank ook opdraait voor eventuele kosten voor de klant, zoals een ondernemer die nieuw briefpapier moet bestellen, wil de bank niet tegen de krant zeggen. 

Rabobank voerde in september de IBAN-naamcheck in. Op het moment dat een naam niet overeenkomt met een bankrekeningnummer, krijgen klanten een melding. Ze kunnen de overboeking dan afbreken. Andere banken willen op korte termijn ook met de check gaan werken.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen