We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Bedrijven

Deze oceaanreus stuwt resultaten Rotterdamse Haven

Michaël Niewold • 19 mei 2017 13:49 @michaelniewold

Deze oceaanreus stuwt resultaten Rotterdamse Haven
De Triumph vaart voor de Japanse rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL). Beeld © Getty Images

Het gaat goed met de Rotterdamse haven. De overslag is in de eerste vier maanden van dit jaar gegroeid met 10 procent. Voor het hele jaar verwacht het Havenbedrijf een groei van minstens 3 procent. Vorig jaar was dat 1 procent.

De optimistische verwachtingen zijn vooral te danken aan de Tweede Maasvlakte waar de grootste containerschepen ter wereld kunnen aanmeren. Dat geeft Rotterdam een voordeel ten opzichte van concurrerende havens zoals die van Antwerpen en Hamburg. 

Niet geheel toevallig presenteert het Havenbedrijf haar cijfers op de dag dat een van de grootste containerschepen ter wereld, de MOL Triump, de haven aandoet. Dit gloednieuwe schip kan meer dan 20.000 containers vervoeren en is het grootste containerschip ooit dat Europa aandoet. Tien jaar geleden kon het grootste containerschip 10.000 containers vervoeren, nu dus het dubbele en er zijn schepen in de maak die er nog meer kunnen vervoeren. 

Kinderziektes verholpen

Een andere reden dat de haven optimistisch is over dit jaar is dat vrijwel alle grote rederijen Rotterdam in hun nieuwe vaarschema's hebben opgenomen. Het Havenbedrijf verwacht dat het marktaandeel van Rotterdam in 2017 ook fors stijgt.

De rooskleurige cijfers zijn overigens ietwat vertekend door problemen met de nieuwe volautomatische containerterminals op de Tweede Maasvlakte. Sinds begin 2016 kampten deze met kinderziektes, waardoor lading naar Antwerpen en Hamburg werd geschoven. Eind vorig jaar waren die problemen pas weer verholpen.

Investeren in infrastructuur

Wat ook niet hielp was de malaise in de containervaart vorig jaar, die het Havenbedrijf zelfs noopte tot het zoeken van andere bestemmingen voor honderden hectaren grond. 

Het Havenbedrijf investeert 100 miljoen euro in de aanleg van speciale afgesloten verbindingswegen tussen alle containerterminals in de Rotterdamse haven. Via deze container exchange route (CER) kunnen containers makkelijk van het ene schip naar het andere schip worden vervoerd met transportkarren. Voorheen waren hier vrachtwagens voor nodig die via de openbare weg reden. In het najaar moet de aanleg van deze routes beginnen. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen