Business

Strijd om de scholier barst los: waar koop je schoolspullen zonder de V&D?

Lisa Boerop • 18 augustus 2016 19:33 @lisaboerop

Een scholier bekijkt nieuwe schoolspullen. Beeld © ANP

Voor alle kinderen die de komende weken weer naar school moeten, is het tijd om schoolspullen in te slaan. Maar dat kan niet meer bij de schoolcampus van de V&D, die voor veel scholieren dé plek was om agenda's en schriften te kopen.

En daarom is tussen winkelketens nu de strijd om de scholier losgebarsten. De Hema en Bruna, vorig jaar de nummer twee en drie in de markt van schoolspullen, doen alles om de middelbare scholier naar hun winkelpand te trekken.

Pop up-store

Hema lanceerde bijvoorbeeld haar grootste back to school-assortiment ooit, en de Bruna heeft een heuse pop up-store geopend in Utrecht. "Daar verkopen we alleen maar schoolspullen", zegt Linda Eradus, woordvoerder van de Bruna.

En ook in de andere winkels van Bruna is er dit jaar veel meer ruimte gereserveerd voor de schoolspullen. "Soms een uitbreiding van 25 procent van het oppervlak. En dat was ook nodig, want we zien bij de verkoop van schoolspullen een omzetstijging van 60 procent ten opzichte van vorig jaar."

Gat in de markt

Eradus: "Nu kinderen niet meer naar de V&D kunnen om schoolspullen te kopen, moeten ze ergens anders terecht kunnen. Je ziet echt dat er een gat in de markt ontstaan is."

En ook Marry Jansen, woordvoerder bij de Hema, ziet dat het drukker is in de winkels. "Je ziet nu heel veel kinderen rondlopen die bezig zijn met een boodschappenlijstje van schoolspullen afwerken. Maar cijfers op dat gebied hebben we nog niet."

Emoji's

Opvallend vindt Eradus van de Bruna ook dat kinderen de keuze voor een agenda op een heel andere manier maken dan voorgaande jaren. "Je ziet dat ze zich nu laten inspireren door bloggers en vloggers, de online wereld heeft veel meer invloed gekregen in het afgelopen jaar."

En de best verkopende producten? "Spullen met emoji's erop", zegt Eradus. "Die staan in de top. Er zijn emoji-agenda's, emoji-schrijfblokken, en emoji-etuis. Alles met een emoji erop verkoopt dit jaar goed."

Bron • RTL Nieuws