Business

Vliegen op frituurvet en tabak

Rikke van Geest • 02 oktober 2015 09:39 @RikkeVG

Beeld ©

Waarom CO2-uitstoot compenseren door bomen te planten als je de CO2-uitstoot zelf kan verlagen? Het Nederlandse SkyNRG maakt duurzame brandstof voor vliegtuigen, gemaakt van afgewerkt frituurvet en tabakolie. De innovatie maakt kans op een plek in de Toekomstmakers Top 100.

SkyNRG gebruikt diverse ingrediënten voor het creëren van biobrandstof. "Dit jaar beginnen de eerste vluchten vanuit Oslo met duurzame brandstof gemaakt van een mix van afgewerkt frituurvet en camelina. Begin volgend jaar staat de eerste Zuid-Afrikaanse vlucht gepland op tabak olie."

Samenwerken
Inmiddels zijn ze wereldwijd marktleider, al doet CEO Maarten van Dijk daar luchtig over. "Het is een nieuwe markt en wij zijn een van de meest actieve partijen. Het is nog geen business als usual. Een van de waarden die wij toevoegen is het hele proces in gang zetten."

SkyNRG werkt daardoor veel samen met luchthavens, luchtvaartbedrijven, overheden, bedrijven en ngo’s. "We hebben een sustainability board waar onder meer WNF en Solidaridad in plaats nemen."

Duurzaamheid
"Duurzame brandstof wordt gemaakt van plantaardige oliën of van afvaloliën. Daar zitten ook producten tussen met duurzaamheids-issues zoals palmolie en soja. Daar doen we niet aan", aldus Van Dijk tegen Toekomstmakers.

"Ook willen we niet dat het kweken van gewassen ten koste gaat van landbouwgrond. In Nederland is er niet veel land waardoor we afgewerkt frituurvet gebruiken, maar er is een limiet aan het volume. Mensen gaan niet meer friet bakken, omdat wij willen vliegen."

Brandstof
Het creëren van volume is belangrijk voor de betaalbaarheid van de brandstof. "Het is duurder dan fossiele brandstoffen en er liggen geen eisen vanuit de overheid. Dus het gaat om een vrijwillig hoger prijskaartje en dat is lastig voor de luchtvaart." Van Dijk doelt op de stevige concurrentie en de lage winstmarge.

Een deel van het werk dat SkyNRG doet, is het ophalen van financiering. "Er zijn circa vijftien corporate klanten van KLM die deels vliegen op biofuel en daarmee zorgen voor een lagere CO2-uitstoot. Het helpt de luchtvaartsector te transformeren en die bedrijven betalen liever voor innovatie dan voor compensatie."

Mix
De uiteindelijke brandstof waarop gevolgen wordt, bestaat voor 50 procent uit duurzame brandstof en 50 procent uit fossiele brandstoffen. Deze mix is noodzakelijk voor de juiste chemische samenstelling. "Pakkingen in het toestel kunnen anders op grote hoogte uitdrogen. Dat is gevaarlijk, want dan kunnen lekkages ontstaan", legt Van Dijk uit.

Sustainable Jet Fuel van SkyNRG is een van de innovaties die kans maakt op een plek in de Toekomstmakers Top 100. De lijst met de honderd mooiste Nederlandse innovaties wordt op 30 oktober gepresenteerd. Ook Nerdalize en zes innovaties uit de deeleconomie zijn kanshebbers.

Bron • RTL Z Toekomstmakers