Business

YouTube opent de strijd en wil tv-budgetten van adverteerders

Saskia van Huijgevoort • 14 oktober 2015 18:04 @Saskia_vanH

Zo is het tegenwoordig mogelijk om reclames in te kopen aan de hand van 'target rating points'. Televisie gebruikt al jaren een vergelijkbaar systeem. Beeld © ANP

Stop met experimenteren en zet nou eens die stap: verschuif je tv-budgetten naar YouTube, want we zijn het waard. Dat is kortgezegd de oproep die YouTube gisteren deed aan zijn adverteerders tijdens een grote bijeenkomst. In totaal trok het bedrijf één miljoen pond uit tijdens het feestje in Londen om hen over te halen om over te stappen van tv naar internet.

Het online tv-kanaal doet er alles aan om het budget van adverteerders, dat oorspronkelijk bedoeld is voor televisie, weg te kapen voor het internet. Zo is het tegenwoordig mogelijk om reclames in te kopen aan de hand van 'target rating points'. Televisie gebruikt al jaren een vergelijkbaar systeem.

"YouTube, en niet tv, is de nieuwe place to be voor primetime entertainment", benadrukte het bedrijf. Sterren die via het medium populair werden, zoals comediant Grace Helbing, Sorted Food en DJ Robin Schulz werden ingevlogen om het bericht te ondersteunen, schrijft Business Insider.

Minder omzet 
"Adverteerders bereiken hun doelgroep veel efficiënter door YouTube in hun mediaplannen mee te nemen. Dat geldt vooral de doelgroep 16-34 jaar, die meestal erg lastig te bereiken is", zegt Eileen Naughton, directeur Google Engeland en Ierland. Dat zou al lukken voor één vierde van de prijs die ze op tv betalen.

Dit offensief zou te maken kunnen hebben met het gerucht dat YouTube niet zoveel omzet als gedacht wordt. Hoeveel het bedrijf precies per jaar binnenharkt, is nogal onduidelijk. De Bank of America denkt dat het bedrijf dit jaar zo’n 8,2 miljard zal genereren.

Cijfers kloppen misschien niet
Of dat klopt, is maar de vraag. Uit onderzoek van eMarketer vorig jaar aan de hand van informatie van direct betrokkenen bleek dat deze inschattingen wel eens veel te hoog kunnen zijn. Volgens het marktonderzoeksbureau ligt de netto-omzet vermoedelijk zeker de helft lager.