Bedrijven

Ryanair kan niet doorgroeien in Nederland: 'KLM wordt beschermd'

06 juli 2017 11:02

Beeld © Ryanair-ceo Michael O'Leary vandaag tijdens een persconferentie op Schiphol.

Budgetmaatschappij Ryanair wil verder groeien in Nederland maar krijgt de daarvoor benodigde start- en landingstijden niet. De Ierse prijsvechter vermoedt dat de Nederlandse overheid KLM en Transavia wil beschermen en gaat daarover klachten indienen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Europese Commissie.

Ryanair wilde dit najaar nieuwe routes openen op Eindhoven Airport, maar kreeg van de overheid geen extra slots toegewezen. Topman Michael O'Leary is daar woedend over. Had KLM of Transavia gevraagd om uitbreiding van de capaciteit, dan zou dat volgens hem geen enkel probleem zijn geweest.

Wijkt uit naar Duitsland

Het bedrijf voelt zich nu gedwongen drie verbindingen van Eindhoven naar Aarhus, Milaan Mxp en Trapani helemaal te schrappen en drie andere routes naar Oradea, Rabat en Tanger te verplaatsen naar het nabijgelegen Weeze in Duitsland. Zes andere bestemmingen worden minder vaak aangevlogen vanaf de Brabantse luchthaven dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Op het overvolle Schiphol is ook geen groei mogelijk. De opening van Lelystad Airport, waar vakantievluchten op termijn onderdak moeten gaan vinden, is uitgesteld van 2018 naar 2019. Bovendien is de geplande capaciteit daar volgens O'Leary veel te beperkt. "Dertien vluchten per dag, daar kun je geen bedrijf op laten draaien", zei hij.

Eindhoven en Lelystad verkopen

Volgens O'Leary had Londen jarenlang dezelfde problemen toen de drie belangrijkste luchthavens nog eigendom waren van luchthavenexploitant BAA. De Britse overheid heeft het bedrijf gedwongen tot de verkoop van Stansted en Gatwick. 

"De concurrentie tussen de 3 luchthavens in Londen levert nog steeds groei, lagere tarieven, betere voorzieningen en meer banen voor Londen op", aldus O 'Leary.

"De Nederlandse overheid en de Stad Amsterdam moeten dit voorbeeld volgen en de inefficiënte, hoge kosten van het Schiphol-monopolie verbreken en Eindhoven en Lelystad verkopen om echte concurrentie en keuze ten voordele van de Nederlandse consument en bezoekers aan dit land aan te bieden."

Bron • RTL Z / ANP