Business

Artsen willen één-op-één zorg terugbrengen met app

Saskia van Huijgevoort • 25 januari 2016 22:15 @Saskia_vanH

'De app is géén alternatief voor de huisarts' Beeld © Pluhz

Zorginstellingen worden steeds groter, waardoor het persoonlijke contact met de patiënt ontbreekt. Pluhz, een nieuwe gezondheidsapp met echte artsen en andere zorgexperts, wil daar verandering in brengen.

"We willen gewoon weer mensen één-op-één antwoord geven en helpen", vertelt mede-initiatiefnemer Robert Weij. De app is géén alternatief voor de huisarts, maar verlaagt de drempel om hulp te zoeken en gezonder te leven.

"Met deze app kunnen we gebruikers persoonlijk via de cloud bijstaan. In de zorg komen we zoveel tegen, en veel zaken hebben met elkaar te maken. Daar proberen we gebruikers mee te helpen." Als voorbeeld noemt hij bijvoorbeeld iemand die opeens alles moet regelen voor een moeder die naar een verpleeghuis moet, en de wegen niet kent. De app helpt dan buiten de kantooruren.

Achter Pluhz schuilt een team van 100 medisch experts, artsen en verpleegkundigen. "We doen dit allemaal naast onze baan en kunnen daardoor zelfs op zaterdag of zondag binnen 24 uur een vraag beantwoorden", vertelt Weij. Een abonnement kost een tientje per maand.

'Mensen willen graag even gerustgesteld worden'
Het initiatief begon drie jaar geleden. "Destijds zijn we met een website gestart om de zorg in een gezondheidsinstelling laagdrempeliger te maken. We werken allemaal in deze sector en kwamen er achter dat veel mensen vaak kort even een vraag willen stellen om wat te checken of ter geruststelling." Artsen gaan nooit een behandelovereenkomst aan via de app. Bij twijfel wordt iemand altijd naar een huisarts gestuurd.

"Heel veel vragen die binnenkomen kunnen we echter wel beantwoorden. Zo hebben mensen een gesprek gehad met hun medisch specialist, maar hebben ze na afloop toch nog een aantal vragen. Of moeten ze een hele hoop medische zaken regelen en weten ze niet waar ze moeten beginnen", legt hij uit. Een team verpleegkundigen zorgt ervoor dat de vragen bij de juiste experts terecht komen. Zij sturen vervolgens zelf een berichtje terug aan de vraagsteller.

Coaching via de app
Daarnaast is het ook mogelijk om coaching via de app te krijgen, bijvoorbeeld het trainen voor een marathon. "We zetten geen plan uit, maar helpen mensen stap voor stap." Als voorbeeld noemt hij een vrouw met diabetes die graag zwanger wil worden. Een gynaecoloog kan haar via de app op weg helpen. "Soms is het ook heel fijn om even met een dokter te chatten als je bijvoorbeeld in de overgang zit en je man je niet begrijpt."

Mensen willen vooral een beetje op weg geholpen worden, vertelt Weij. Daarom wordt het advies heel laagdrempelig gehouden. "We laten mensen in hun waarde en proberen hen een steun in de rug te geven. Na een aantal weken vragen we hoe het is gegaan en proberen we weer een tip te geven."

'Je kunt om één uur ’s nachts een vraag stellen'
Sinds kort helpt Pluhz ook gezinnen in de Den Haag, waar onder andere overgewicht een groot probleem is. Wat de resultaten zijn, is nog moeilijk te meten, de eerste pilot startte in december 2014 met 30 gezinnen. De eerste resultaten waren positief. In december 2015 zijn hier door de gemeente Den Haag 300 gezinnen bijgekomen.

"Mensen hebben soms een vraag om 1 uur ‘s nachts. Als je ze snel helpt, waarderen ze dat enorm. We hebben gezien dat 40 tot 60 procent van de gebruikers na een jaar nog steeds actief bezig is met hun gezondheid. Voor de gemeente is dat heel fijn", vertelt hij.

Geen investeerder
De app is opgezet zonder investeerder. "We hebben na elk project, waar we voor ingehuurd werden, wat geld opzij gezet. Ik kan er nog niet mijn boterham mee verdienen, maar uiteindelijk komt het wel goed. We zijn er bijna en hebben al de interesse gewekt van een aantal ziekenhuizen en zorginstellingen. Als je een bedrijf begint moet je gewoon investeren en dat doen we nu ook. Dit gaat iets moois worden."

Bron • RTL Z