Business

De Mol slaat slag in China: ontwikkeling 200 formats

Karin Husslage • 29 januari 2016 07:31 @karinhusslage

Beeld © ANP

Talpa is een joint venture gestart met het Chinese mediabedrijf Zhejiang Tangde voor het exploiteren van 200 Talpa-formats en de licentierechten van The voice of China. De deal is goed voor 110 miljoen euro in drie jaar.

Het Chinese beursgenoteerde bedrijf betaalt 60 miljoen dollar aan Talpa voor de licentierechten op het vijfde tot en met achtste seizoen van The voice of China en steekt daarnaast nog 50 miljoen in de joint venture die de Talpa-formats gaat ontwikkelen voor de lokale markt.

Nederlandse formats
Het bedrijf is in gesprek over het exploiteren van 200 Talpa-formats op de Chinese markt; welke dat precies worden is nog niet bekend en hangt onder andere af van gesprekken met de toezichthouder en het mediacommissariaat. In elk geval wordt celebrity dansshow Dance dance dance in productie genomen. Ook The voice kids, The big picture en Weet ik veel worden genoemd als mogelijke formats.

Van The voice bestaat al een Chinese variant, net als van Ik hou van Holland (I love my country) en Utopia (Fifteen of us). "De afgelopen jaren heeft het Chinese televisielandschap een metamorfose ondergaan en China beschikt nu over de capaciteit om grote shows te produceren. We vinden het geweldig om nieuwe ideeën aan te dragen voor de Chinese kijkers, zeker omdat ze massaal naar The voice of China kijken", zegt Talpa-oprichter John De Mol in een persbericht.

Markt: 1,3 miljard 
China wordt door deze deal voor Talpa de tweede grootste afnemer, na Amerika. "Dat is een kick. We worden een speler van belang in een markt met ruim 1,3 miljard inwoners", zegt De Mol in een interview met De Telegraaf. "Je moet als buitenlandse partij wel samenwerken met Chinese bedrijven, zelfstandig kunnen wij daar geen programma's aanbieden."

De Mol is druk met samenwerkingen; eerder deze maand sloot hij een grote deal met Telegraaf Media Groep (TMG). Radiozenders Skyradio en Radio Veronica (TMG) en Radio538 en Slam! (Talpa) zijn samengevoegd in één bedrijf, waarin Talpa 77,15 procent van de aandelen heeft gekregen en TMG de rest. TMG nam daarnaast een deel van de aandelen over die Talpa heeft in de SBS-zenders. In ruil daarvoor investeert TMG 27 miljoen euro in het gezamenlijke bedrijf.

Talpa is sinds vorig jaar eigendom van het Britse ITV, dat het bedrijf van De Mol kocht voor 500 miljoen euro. Dat bedrag kan, afhankelijk van de prestaties en de betrokkenheid van De Mol bij het bedrijf, oplopen tot in totaal 1,1 miljard euro.

Bron • RTL Z