Bedrijven

Heineken herstelt van matig eerste kwartaal

Michaël Niewold • 31 juli 2017 07:52 @michaelniewold

Beeld © AFP

Goed weer in Europa en de timing van Pasen zorgen voor een flink gestegen bierproductie bij Heineken. Die steeg met 2,6 procent in het afgelopen half jaar tot ruim 101 miljoen hectoliter.

Vooral in het tweede kwartaal ging het goed, in totaal verkocht Heineken in de maanden april, mei en juni 57,4 miljoen hectoliter, een stijging van 4,2 procent. 

Vooral in Noord-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten en in Oost-Europa werd meer bier verkocht, na een daling in het eerste kwartaal. In Azië groeide de bierverkoop het hardst: met 7,1 procent  in het tweede kwartaal. Met name in Vietnam ging het goed. Dit land is een van de belangrijkste markten voor Heineken, samen met Mexico en Nigeria.

De omzet van Heineken steeg in de eerste zes maanden van het jaar naar bijna 10,5 miljard euro, tegen 10,1 miljard een jaar eerder.

Winst fors omhoog

De nettowinst steeg in het afgelopen half jaar tot 980 miljoen euro, van 693 in in het eerste half jaar van 2016. Die winstsprong was vooral te danken aan een afschrijving van 233 miljoen die Heineken in de eerste zes maanden van vorig jaar deed op activiteiten in de Democratische Republiek Congo.

Het operationele resultaat, dus zonder bijzondere posten, steeg in het eerste halfjaar met 5,9 procent tot 1805 miljoen euro. De autonome toename was zelfs 11,8 procent. De marge steeg ook.

Schommelingen van de koersen van buitenlandse valuta levert het bedrijf waarschijnlijk een min op van 60 miljoen euro. Winsten die buiten de eurozone worden behaald leveren door de sterkere euro namelijk omgerekend minder euro's op. De winstgroei wordt gecamoufleerd, zo zegt RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra.

Heineken verhoogt het interimdividend met twee eurocent tot 54 eurocent per aandeel.

'Hogere winst in heel 2017'

Heineken publiceert geen winstcijfers per kwartaal, alleen per halfjaar. Het bedrijf denkt dat over geheel 2017 de omzet en de winst hoger zullen uitkomen dan vorig jaar, ondanks 'vluchtige' economische omstandigheden, zoals bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer het verwoordt.

De koers van Heineken stond aanvankelijk wat hoger, maar later zakte de koers in het rood. Analist Fernand de Boer van DeGroof Petercam is verbaasd dat de vooruitzichten voor het hele jaar gelijk zijn gehouden, terwijl het eerste halfjaar wat beter was dan verwacht.

Bron • RTL Z